قله کافر میدان(زرتشت) و قله یخبند(شجاع الدین) کجاست؟

استان قزوین یکی از استان‌های خنک کشور است. این خنکی به این دلیل است که دورتادور این منطقه را کوه های بلندی فراگرفته است. قله کافر میدان و قله یخبند، دو قله بلند هستند که در نزدیکی قزوین وجود دارند. بیشتر افرادی که قزوین را به عنوان یک مقصد بوم گردی انتخاب می‌کنند، معمولا به این دو قله و در نزدیکی آن ها آبشار کهنه باغستان   نیز برای تفریح می‌روند. قزوین به دلیل وجود این دو قله در اطراف خود، به عنوان یک مقصد خنک تابستانی شناخته می‌شود. پس، در ادامه مطلب با اله بوم همراه باشید تا درمورد این دو قله، بیشتر آشنا شویم.

آنچه در این مطلب می‌خوانیم:

  • کافر میدان (قله زرتشت)
  • یخبند (قله شجاع الدین)
  • آبشار کهنه باغستان
  • اقامتگاه بوم گردی اله بوم

قله کافر میدان

کافر میدان قزوین

کوه کافر میدان (به انگلیسی: Kūh-e Kāfar Meydān) که به آن قله زرتشت هم می‌گویند، در ارتفاع ۲ هزار و ۷۵۰ متری شهر قزوین قرار دارد. این کوه دارای سه پیست اسکی و همچنین اولین دستگاه مجهز به کابین و سی‌یژ به صورت همزمان در کشور است. این منطقه نمونه گردشگری دارای تله‌سی‌یژ، تله‌کابین، رستوران، کافه، پیست اسکی، سایت پرواز پاراگلایدر، خانه‌های اسکیمویی و پیست آموزش با مجوز فدراسیون اسکی کشور است.

قله زرتشت کجاست

شما به هنگام بوم گردی در قزوین، می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی زیادی دیدن کنید. یکی از این جاذبه‌ها، قله زرتشت قزوین است. برای‌رسیدن و صعود به این قله، باید از اتوبان قزوین-زنجان، وارد جاده بهرام آباد یا باراجین شوید. بعد از طی مسافتی حدود 20 کیلومتر، به راهدارخانه می‌رسید. سمت چپ همان جاده، رستورانی وجود داره که شما می‌تونید، ماشینتون رو همونجا پارک کنید و اقدام به صعود به قله کنید.

کل مسیر به صورت پاکوب است و بعد از طی کردن شیب اول مسیر و گذر از دره، قله زرتشت و تله سیژ به صورت کامل مشخص هستند. بعد از صعود به بالای این قله، شما به کل الموت و قله‌های قزوین دید دارید. نام دیگر قله زرتشت، کافر میدان است. خیلی‌ها به اشتباه این دو مورد را جدا از هم می‌دانند. ولی قله زرتشت، همان کافر میدان است که شما می‌توانید با پای پیاده از سمت راهدارخانه و با استفاده از تله‌کابین از سمت جاده باراجین به بالای این قله صعود کنید.

پرواز بر فراز قله کافر میدان

همانطور که بالاتر گفتیم، این قله، دارای تله‌سی‌یژ می‌باشد. به همین دلیل، شما می‌توانید با استفاده از آن، بر فراز کوه کافر به مدت 20 الی 30 دقیقه پرواز کنید و این طبیعت بکر لذت ببرید. استفاده از این تله‌سی‌یژ، شما را به یکی از بالاترین قسمت‌های استان قزوین می‌برد و شما می‌توانید کل قزوین را زیر پای خود ببینید. اگر به این منطقه رفتید، حتما با خودتان دوربین عکاسی ببرید. مطمئن باشید که می‌توانید عکس‌های فوق العاده ای را در آنجا بگیرید.

آبشار کهنه باغستان

در نزدیکی کافر میدان، آبشاری بسیار دلنشین وجود دارد که شما بعد از صعود به این قله می‌توانید از این آبشار نیز دیدن کنید. مسیر کهنه باغستان کلا ماشین رو است. البته در بعضی جاها باید پیاده از روی سنگ و صخره رد شد. اگرهم با دوچرخه این مسیر را می‌روید، شیب تند این منطقه شمارا مجاب می‌کند تا با پای پیاده، دوچرخه را هل دهید. در پایان کهنه سلامت، پلکان سلامت وجود دارد و مسیر به سمت راست دره می‌رود.

کهنه باغستان یکی از تنگه های قزوین است. برای آشنایی بیشتر با تنگه‌های قزوین می‌توانید به مطلب ” لیست دره ها و تنگه های قزوین + عکس و آدرس ” سر بزنید.

قله یخبند

قله یخبند که قبلا به قله شجاع الدین معروف بود، در شمال شهر قزوین واقع شده‌است. این قله در نزدیکی روستای رزجرد قرارگرفته‌است. ارتفاع این قله حدود 2440 متر است. در گذشته، به‌دلیل وجود امامزاده‌ای به نام شجاع الدین در این منطقه، نام این قله نیز به این نام تغییر پیدا کرده‌بود. اما به تازگی، به دلیل، آب و هوای بسیار خنکی که این منطقه دارد و در بسیاری از ماه‌های سال، حتی تابستان هم درگیر برف است، به یخبند تغییر نام پیدا کرده‌است.

قله یخبند قزوین

صعود به قله یخبند

برای صعود به این قله به عنوان بوم گردی در قزوین، دو راه وجود دارد.

مسیر اول، از روستای میزوج شروع می‌شود و به سمت روستای رزجرد می‌رود و بعد از آن به قله می‌رسد.

مسیر دوم که طولانی‌تر است، از پشت امامزاده باراجین شروع می‌شود و پس از طی کردن بخشی از مسیر در جاده معدن سنگ، به قله می‌رسید. این مسیر شیب نسبتا تند تری دارد.

هر دو مسیر شیب نسبتا ملایمی دارند و بعد از هر شیب تند، یک شیب ملایم وجود دارد که به شما کمک می‌کند، نفسی چاق کنید. در هر دو مسیر، چشمه وجود دارد که به تمامی کوهنوردان و بوم گردان این امکان را می‌دهد که بتوانند در طول مسیر، از آب تازه استفاده کنند.

یخبند، بعد از قله مردمی، پر رفت وآمد ترین قله قزوین است و تقریبا، هر آخر هفته، جمعیت زیادی برای صعود به این قله راهی این منطقه می‌شوند. در بالای این کوه‌هم یک پناهگاه کوچک وجود دارد که شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

خب! در بالا سعی کردیم برخی از جاذبه‌های گردشگری مانند قله کافر میدان که بوم گردان می‌توانند در قزوین تجربه کنند رو براتون توضیح بدیم. سوالی که ممکنه پیش بیاد اینه که بعد از بوم گردی در قزوین، کجا اقامت کنیم.

در ادامه با ما همراه باشید.

اقامتگاه بوم گردی اله بوم

اقامتگاه بوم گردی اَله بوم قزوین با معماری و فضایی بومی و روستایی در روستای الولک در ۱۳ کیلومتری شمال قزوین و در منطقه‌ای کوهستانی و در دامنه کوه کافر میدان واقع شده‌است. پیرامون روستا را باغ‌های سنتی با محصولاتی مانند بادام و گردو و گیلاس و آلبالو فرا گرفته‌است. شما بعد از رفتن به قله کافر میدان و قله یخبند، باید به دنبال یک اقامتگاه برای استراحت باشید. ما اینجا در اله بوم، آماده خدمت رسانی به شما هستیم.

ما یکی از اقامتگاه های بوم گردی در قزوین هستیم. به جرئت می‌توانیم بگوییم که ما جزو بهترین‌ها هستیم و شما می‌توانید بهترین تجربه را پیش ما داشته باشید.

این اقامتگاه بوم گردی دارای چهار واحد است. برخی اتاق های این مجموعه دارای تخت و برخی فاقد تخت می باشند. همچنین برای نفرات اضافه در هر اتاق، سرویس کف خواب فراهم شده است. دو اتاق از اتاق های این اقامتگاه، فاقد سرویس بهداشتی اختصاصی داخل اتاق هستند و سرویس بهداشتی مشترک و مخصوص این دو اتاق در بیرون از اتاق قرار دارد. سرویس بهداشتی سایر اتاق ها اختصاصی و داخل اتاق می باشد و سرویس بهداشتی تمامی واحدها شامل حمام و توالت فرنگی است. سیستم گرمایش اتاق شوفاژ است و به دلیل آب و هوای ییلاقی منطقه نیازی به سیستم سرمایش ندارند، اما در صورت درخواست مهمان، پنکه در اختیار ایشان قرار می گیرد.

در آخر هم باید بگوییم که بوم گردی در قزوین، می‌تواند یک تجربه بسیار لذت بخش برای شما باشد. اگر قصد رفتن به بوم گردی را دارید، حتما قزوین را در اولویت قرار دهید. ما اینجا در اله بوم، منتظر شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *