منظور از بوم گردی چیست

بوم گردی، سفر مسئولانه ای است که بیش از هرچیز به طبیعت و حفظ محیط آن توجه می‌کند. بوم گردی در واقع، بازدید از زیست‌بوم یک منظقه است. به‌طوری که به هیچ کی از ویژگی‌های محیطی، فرهنگی، طبیعی و اجتماعی اصیل منطقه آسیبی وارد نشود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا چند اقامتگاه بوم گردی در قزوین را به شما معرفی کنیم.

بوم گرد یا اکوتوریست، گردشگری است که به بازدید از یک منطقه طبیعی و جاذبه‌های آن میپردازد. اما در این سفر، کمترین اثر منفی را بر ساختار محیط زیست می‌گذارد. فرد بوم گرد، خود را نسبت به محیط زیست مسئول می‌داند و تلاش دارد تا الگوی زیستی و فرهنگی منظقه را حفظ کند.

برای پاسخ به سوال بوم گردی چیست نیازمند یک مقاله کامل هستیم. به همین دلیل، اگر می‌خواهید اطلاعات خود را درمورد بوم گردی افزایش دهید، مقاله بوم گردی چیست را مطالعه کنید.

اقامتگاه بوم گردی چیست

بعد از دانستن معنی بوم گردی، باید به سراغ معنی اقامتگاه بوم گردی برویم و بعد از آن چند اقامتگاه بوم گردی در قزوین را به شما معرفی می‌کنیم که سایر مسافران علاقه مند به حفظ ویژگی‌های محیط زیست و بوم گردی، برای سفر به آنجا بروند. البته باید بگوییم که اقامتگاهی می‌تواند، به عنوان بهترین اقامتگاه معرفی شود که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند و تا حدود زیادی مهمان را با فرهنگ جامعه میزبان آشنا کند.

معمولا در بخش مدیریت یک اقامتگاه باید از افراد محلی نیز کمک گرفته شود. زیرا به این صورت، انتقال ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی بسیار آسان تر خواهد شد. ساختار و تزئین اقامتگاه‌های بوم گردی نیز باید بگونه‌ای باشد که درخور ویژگی‌‌های همان منطقه باشد. علاوه برآن، غذاهای سرو شده در اقامتگاه باید از میان غذاهای محلی آن منطقه انتخاب شوند.

به طور معمول و سنتی، اقامتگاه‌های بوم گردی به دلیل موقعیت مکانی آنها در جنگل‌ها یا مناطق سبز قرار گرفته اند. اقامتگاه‌های بوم گردی برخلاف بسیاری از هتل‌های سبز، در مناطق طبیعی وجود دارند.

معمولا، اقامتگاه‌های بوم گردی باید موارد زیر را برای خود داشته باشند.

  • وجود وابستگی به محیط زیست
  • داشتن پایداری اکولوژیکی
  • ارائه برنامه‎‌های آموزشی
  • انجام ملاحظات فرهنگی

در ادامه به برخی از ویژگی‌های اقامتگاه بوم گردی اشاره می‌کنیم که اکثر اقامتگاه‌های بوم گردی در قزوین به علت ویژگی‌های جغرافیایی استان، آنها را دارند.

ویژگی های اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه های بوم گردی در قزوین

همانطور که گفتیم، اقامتگاه بوم گردی در قزوین به دلیل شرایط جغرافیایی، باید همه این ویژگی‌ها را داشته باشد. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • طراحی بومی
  • وجود میزبانان
  • توجه به خوراکی‌های محلی
  • توجه به محیط زیست
  • توجه به مصرف آب
  • دکوراسیون

طراحی بومی

یکی از ویژگی‌هایی که می‌تواند توجه همه افراد را به محض ورود به یک روستا یا شهر جلب می‌کند، ساختار خانه‌ها و ساختمان‌ها و نوع طراحی آنها است.

اقامتگاه‌های بوم گردی هم به عنوان یک نماینده از ویژگی‌هایی منطقه ای هستند. بیشتر این اقامتگاه‌ها، خانه‌ها و بناهای قدیمی دارای یک ساختمان قدیمی هستند که احیا و تجهیز شده اند تا عموم مردم بتوانند از آنها استفاده کنند.

وجود میزبانان در محیط

افراد بومی یک روستا، بهترین افرادی هستند که می‌توانند مردم را در شناخت زمینه‌های مختلف یک روستا مانند زمینه‌های بومی، فرهنگی و… کمک کنند.

یکی از ویژگی‌های اقامتگاه‌های خوب، کمک از مردم روستا برای پاسخ به سوالات مردم و وقت گذارندان با مسافران استفاده کنند. مردم روستا یک گزینه مطلوب برای معرفی فرهنگ مردم یک منطقه به دیگر افراد هستند.

توجه به خوراکی‌های محلی

یک بخش مهم و خوشمزه در اقامتگاه‌های بوم گردی که بسیاری از  بوم گردان، شیفته آن می‌شوند، غذاهای محلی است. یکی از ویژگی‌هایی که چند تا از اقامتگاه‌های بوم گردی در قزوین دارند، توجه به غذاهای محلی است. البته، بیشتر این اقامتگاه‌ها غذاهای رستورانی سرو می‌کنند. به همین دلیل، بعد از سفر به قزوین برای بوم گردی، باید به دنبال یک اقامتگاه بوم گردی در قزوین باشید که بتواند یک یاد و خاطره خوبی را برای شما فراهم کنند.

توجه به محیط زیست

اقامتگاه‌های بوم گردی باید یک راه برای کاهش آسیب به محیط زیست باشند و در ترویج اصول حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار باید نقش مفیدی داشته باشد. اقامتگاه‌ها باید با ترویج این مورد، سعی کنند مردم را ملزم با حفاظت از محیط زیست کنند.

توجه به مصرف آب

آب مایه حیات است و در  بیشتر مناطق جهان، مردم در وضعیت خوبی قرار ندارند. سیستم‌های مختلفی برای کاهش مصرف آب در کل دنیا درحال اعمال شده اند. اقامتگاه‌های بوم گردی موفق و خوب هم باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا بتوانند در  این زمینه، مردم را از اهمیت آب، آگاه کنند.

دکوراسیون

وقتی وارد یک اقامتگاه بوم گردی می‌شوید، باید احساس کنید که وارد یک خانه محلی شده‌اید. کارکنان و خدمه‌آن اقامتگاه هم باید به گونه‌ای باشند که به شما این فرصت را داده اند که شما وارد خانه آنها شده‌اید.

هنگام طراحی محیط اقامتگاه باید به جزئیات هم توجه کرد. تزئییات کوچک روی دیوارها و حتی وسایل پذیرایی و … باید نشانی از فرهنگ مردم آن روستا باشد.

حضور کرسی، تخت خواب‌های سنتی، صنایع دستی و …، همگی می‌توانند تاثیر زیادی در دکوراسیون یک اقامتگاه بگذارند و حس یک خانه بومی را به مسافران بدهند.

خب، بعد از ارائه توضیحاتی در مورد اقامتگاه، می‌خواهیم به معرفی 5 اقامتگاه بوم گردی در قزوین بپردازیم.

اقامتگاه‌های بوم گردی در قزوین

چند تا از اقامتگاه‌های بوم گردی در قزوین عبارتند از:

  • اقامتگاه بوم گردی بام سان
  • اقامتگاه اله آموت
  • اقامتگاه بوم گردی بابا جعفر
  • اقامتگاه بوم گردی زردآباد الموت
  • اقامتگاه بوم گردی اله بوم

اقامتگاه بوم گردی بام سان

مجتمع اقامتی گردشگری بام سان در پارک جنگلی باراجین قزوین به عنوان یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی کشور واقع شده‌است. این مجموعه دارای 300 واحد اقامتی، رستوران، کافه، سوپرمارکت و خدمات رفاهی بسیار خوبی برای گردشگران است. 7 واحد اقامتی سنتی و 23 واحد مدرن در این اقامتگاه وجود دارند که همه آنها دارای 35 متر فضای داخلی و 15 متر ایوان است.

کلبه‌های سنتی کمپ گردشگری بام سان دارای ظرفیت 4 نفر کف خواب است. ولی کلبه‌های مدرن، دارای تخت خواب هستند و برای 3 نفر در نظر گرفته شده‌اند. یخچال، تلوزیون، چای ساز و مواردی مانند اینها از امکانات این اقامتگاه هستند. امکان استفاده از اینترنت به صورت رایگان در لابی برای شما رایگان است. رستوران این اقامتگاه همه روزه با غذای های سنتی و امروزی آماده پذیرایی از شما است. انواع کباب‌ها، خورشت و غذاهای فرهنگی را شما می‌توانید در این اقامتگاه تجربه کنید.

یکی از معایب این اقامتگاه دقیقا همین مورد است. وجود کافی‌شاپ و ارائه غذاهای فرهنگی، باعث شده این اقامتگاه از آن حالت سنتی خود خارج شود.

اقامتگاه بوم گردی اله آموت

یکی دیگر از چند اقامتگاه بوم گردی در قزوین، اقامتگاه بوم گردی اله آموت است که شما می‌توانید تجربه خوبی را در آنجا داشته باشید. اقامتگاه بوم‌گردی اله آموت در روستای شهرک منطقه الموت شرقی قزوین یا معلم کلایه واقع شده‌است. فاصله این روستا تا شهر قزوین حدود 90 کیلومتر است. این اقامتگاه توانایی اسکان 90 نفر و 10 باب اتاق دارد که تمامی آنها به سرویس تخت خواب مجهز هستند. اتاق‌های عادی اقامتگاه دارای سرویس بهداشتی و حمام مشترک هستند در محوطه اقامتگاه قرار دارند. اما اتاق های 12 و 30 متری دارای سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی هستند. پارکینگ غیر مسقف، سرویس دهی اینترنت، راهنمای تورهای گردشگری و آشپزخانه عمومی اشاره کرد.

سیستم سرمایشی و گرمایشی اقامتگاه پنکه و بخاری نفتی اتاق‌ها می‌باشد. غذاهای سنتی نیز در این اقامتگاه وجود دارند.

اقامتگاه بوم گردی باباجعفر

اقامتگاه بوم گردی بابا جعفر در استان قزوین، الموت غربی، جاده بالاجین، دانشگاه آزاد، جاده بهرام آباد، روستای فشک واقع شده است و شما می‌توانید برای داشتن یک تجربه گردشگری خوب به آنجا سفر کنید.

این اقامتگاه دارای 5 باب اتاق 18 متری کف خواب دارای 2 طبقه می‌باشد که هر اتاق دارای ظرفیت 8 نفره و در مجموع این اقامتگاه بوم گردی، ظرفیت پذیرایی و اسکان حداکثر 30 گردشگر را دارد. هر اتاق دارای یک ایوان است که سرویس بهداشتی و حمام اتاق‌ها در آن قرار دارد و بین اتاق‌های به صورت مشترک استفاده می‌شود.

این اقامتگاه دارای یک فضای سنتی است. اما کوچک بودن اتاق‌های آن یک مشکل بزرگ است.

اقامتگاه بوم گردی زرآباد الموت

این اقامتگاه در روستای زردآباد معلم کلایه در منطقه الموت شرقی قزوین قرار دارد. این اقامتگاه، یک خانه بومی است که فضای آن کاملا به صورت روستایی است و در تزئین و چیدمان آن، از روش‌های سنتی استفاده شده‌است. مصالح‌ به کار رفته در ساخت این خانه، در و پنجره‌های چوبی و فرش‌ها و گلیم‌های آن به صورت دست بافت هستند که همگی نشان از قدمت، سنت و شیوه زندگی مردم آن آبادی است.

اقامتگاه بوم گردی زرآباد  دارای 2 اتاق و در مجموع گنجایش اقامت 25 نفر را دارد. سرویس خواب بصورت کف خواب و سرویس بهداشتی و حمام بصورت مشترک در محوطه واقع شده‌اند.

از معایب این اقامتگاه، کم بودن تعداد اتاق‌های آن است که ممکن است شما نتوانید در هر زمان، اتاق مورد نظر خود را رزرو کنید.

اقامتگاه بوم گردی اله بوم

اقامتگاه بوم گردی اله بوم

اقامتگاه بوم گردی اَله بوم قزوین با معماری و فضایی بومی و روستایی در روستای الولک در ۱۳ کیلومتری شمال قزوین و در منطقه‌ای کوهستانی و در دامنه کوه کافر میدان واقع شده‌است. پیرامون روستا را باغ‌های سنتی با محصولاتی مانند بادام و گردو و گیلاس و آلبالو فرا گرفته‌است.

اله بوم

این اقامتگاه بوم گردی دارای چهار واحد است. برخی اتاق های این مجموعه دارای تخت و برخی فاقد تخت می باشند. همچنین برای نفرات اضافه در هر اتاق، سرویس کف خواب فراهم شده‌است. دو اتاق از اتاق های این اقامتگاه، فاقد سرویس بهداشتی اختصاصی داخل اتاق هستند و سرویس بهداشتی مشترک و مخصوص این دو اتاق در بیرون از اتاق قرار دارد. سرویس بهداشتی سایر اتاق ها اختصاصی و داخل اتاق می باشد و سرویس بهداشتی تمامی واحدها شامل حمام و توالت فرنگی است. سیستم گرمایش اتاق شوفاژ است و به دلیل آب و هوای ییلاقی منطقه نیازی به سیستم سرمایش ندارند، اما در صورت درخواست مهمان، پنکه در اختیار ایشان قرار می‌گیرد.

اگر به اقامت در قزوین علاقه‌مند هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم مطلب یک شب اقامت در قزوین با تجربه عالی و رویایی را بخوانید.

درمورد روستای الولک

روستای الولک به طور کلی جزو چند مقصد خنک تابستانی است که شما می‌توانید همراه با خانواده خود، بهترین تجربه بوم گردی را در آنجا داشته باشید.

اقامتگاه بوم گردی الولک

در ادامه به برخی از ویژگی‌های این منطقه میردازیم.

موقعیت سیاسی جغرافیایی الولک

روستاي آلولک در دهستان اقبال غربی، بخش مرکزی و شهرستان قزوين واقع شده‌است. اين روستا در ۶ کيلومتري شمال روستاي تراتن قرار گرفته‌است و روستای نياق در جنوب شرقی در فاصله ۵ کيلومتري اين روستا واقع شده‌است، اگر چه فاصله مستقيم روستای اردبيلک با اين روستا کمتر از ۳ کيلومتر است. ولی فاصله جاده اي آن حداقل ۱۲ کيلومتر می‌باشد.

وضعیت آب و هوایی الولک

الولک در بخش فلات مرکزی ایران قرار گرفته‌است و دارای آب و هوای کوهستانی با تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد می‌باشد. میزان بارندگی که عمدتا در فصول پاییز و زمستان و بهار صورت می‌گیرد و سایر عوامل آب و هوایی، شرایط نسبتا مناسبی را برای سکونت، کشاورزی و سایر فعالیت‌های انسانی فراهم آورده‌است.

اگر می‌خواهید در مورد الولک بیشتر بدانید، بهتر است مقاله، الولک کجاست را مطالعه کنید.

اگر شما قصد بوم گردی در قزوین را دارید، باید هزینه بوم گردی در قزوین را بدانید تا بتوانید یک تجربه بسیار خوب همراه با کمترین خرج را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *