معرفی مراسم پنجاه بدر قزوین

در میان انبوه رسوم و سنت‌های کهن ایران، پنجاه بدر قزوین یکی از قدیمی ترین آن‌هاست. این آیین دیرینه که در نوزدهم اردیبهشت ماه، مصادف با پنجاهمین روز از سال برگزار می‌شود، ریشه در اعماق تاریخ و فرهنگ ایرانیان دارد و با آداب و رسوم منحصر به فرد خود، هر ساله مردم قزوین را به ضیافتی معنوی و فرهنگی در دامان طبیعت دعوت می‌کند. در این روز، مردم قزوین با گردهم آمدن در طبیعت، به شکرگزاری برای نعمات الهی، به ویژه باران، می‌پردازند. مردمان قزوین معتقدند که در این روز خاص، درهای رحمت الهی به روی بندگانش گشوده می‌شود و فرصتی مناسب برای طلب برکت و بارش در سال زراعی پیش رو است.

پنجاه بدر قزوین چیست؟

تاریخچه پنجاه بدر قزوین

تاریخ دقیق پیدایش پنجاه بدر مشخص نیست، اما قدمت آن به دوران باستان و پیش از اسلام می‌رسد. برخی مورخین معتقدند که این آیین ریشه در جشن‌های زرتشتی دارد و به منظور طلب برکت و بارش در سال زراعی جدید برگزار می‌شده است. بسیاری از محققان و تاریخ‌شناسان معتقدند که مراسم 50 بدر، مراسمی آیینی و مذهبی است که در اعتقادات و باورهای کهن قزوینی ها ریشه دارد. با این حال، پژوهشگران در خصوص قدمت و زمان این آیین سنتی به اتفاق‌نظر نرسیده‌اند؛ البته بر کسی پوشیده نیست که آیینی مشابه به پنجاه به در قزوینی‌ها در زمان زرتشت اجرا می‌شده‌است که می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که این رسم تاریخی ریشه در تاریخ پیش از اسلام داشته باشد.

آداب و رسوم مراسم 50 بدر

پنجاه بدر، بیش از یک رسم و آیین، تجلی‌گر هویت و همبستگی مردم قزوین است. گردهم آمدن در طبیعت، شکرگزاری برای نعمات الهی، دعا برای طلب باران و برکت، و حفظ و احیای سنت‌های دیرینه، از جمله پیامدهای این آیین کهن است. خانواده‌ها با حضور در طبیعت و پارک های قزوین، سفره‌های خود را پهن می‌کنند و از آش رشته، دیماج (پیش‌غذایی سنتی قزوین)، نان و پنیر، سبزی، میوه و تنقلات لذت می‌برند.
این ضیافت، یادآور سفره‌های پربرکت در عید نوروز است و به نوعی پایان‌بخش جشن‌های بهار به حساب می‌آید. پنجاه بدر در بهترین شرایط آب و هوایی برگزار می‌شود. دلیل این امر، انتخاب تاریخ نوزدهم اردیبهشت به عنوان موعد این جشن است. این تاریخ، مصادف با پایان فصل کاشت در قزوین و ورود به واپسین روزهای بهار است. مردم قزوین با برپایی این جشن، به استقبال فصل تابستان می‌روند و از خداوند برای یک سال زراعی پربار و پربرکت طلب یاری می‌کنند.

غذای پنجاه بدر قزوین

غذاهای مناسب برای پنجاه بدر

پنجاه بدر، آیین کهن و منحصر به فرد مردم قزوین، نه تنها از نظر معنوی و فرهنگی، بلکه از نظر غذاهای سنتی نیز حائز اهمیت است. در این روز خاص، سفره‌های قزوینی‌ها به رنگ‌ها و طعم‌های متنوعی آراسته می‌شود که هر کدام بیانگر ذائقه و فرهنگ اصیل این مردم است. در ادامه قصد داریم به معرفی غذاهایی که مردم قزوین در 50 به در میخورند را به شما معرفی کنیم.

آش رشته

این غذای سنتی، در اکثر نقاط ایران محبوب و پرطرفدار است. اما آش‌رشته قزوین طعم و مزه خاص خود را دارد. قزوینی‌ها در پخت این آش از سبزی‌های معطر مانند تره، جعفری، شنبلیله و نعنا به وفور استفاده می‌کنند.

 دیماج یکی دیگر از غذاهای پنجاه بدر قزوین

دیماج، پیش‌غذایی محلی قزوین است که از نان خرد شده، پنیر، سبزی، گردو، کشمش و سیر تهیه‌می‌شود. این غذای ساده و خوشمزه، طعمی دلچسب و دلنشین دارد و در سفره‌های پنجاه بدر قزوینی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد.
دیماج پنجاه بدر

نان و پنیر و سبزی

این خوراکی ساده و پرطرفدار، در سفره‌های ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد. قزوینی‌ها نیز در پنجاه بدر، از نان تازه محلی، پنیر و انواع سبزی‌های معطر برای پذیرایی از مهمانان خود استفاده می‌کنند.

 میوه‌های فصل

در فصل بهار، انواع میوه‌های تازه و خوشمزه در بازار قزوین به وفور یافت می‌شوند. قزوینی‌ها در پنجاه بدر، از میوه‌هایی مانند هندوانه، توت، گیلاس و آلبالو برای تکمیل سفره خود استفاده می‌کنند.

 تنقلات

آجیل، تخمه، کشمش و انواع شیرینی از جمله تنقلاتی هستند که در سفره‌های پنجاه بدر قزوین دیده‌می‌شوند. این تنقلات، طعم و مزه دلچسبی به سفره می‌دهند و برای پذیرایی از مهمانان مناسب هستند.
اگر با غذاهای محلی استان قزوین آشنایی ندارید پیشنهاد میکنیم مقاله معرفی غذاهای سنتی معروف استان قزوین را مطالعه کنید

پنجاه بدر قزوین کجا بریم؟

پنجاه بدر، جشنی سنتی است که در نوزدهم اردیبهشت ماه هر سال در قزوین برگزار می شود. در این روز مردم قزوین به دامن طبیعت می روند و با برپایی سفره های رنگارنگ، از خداوند برای نزول باران و برکت زمین ها شکرگزاری می کنند.اگر قصد دارید پنجاه بدر را در قزوین بگذرانید، مکان های متعددی برای این کار وجود دارد. در ادامه به برخی از بهترین مکان ها برای گذراندن این روز اشاره می کنیم:

باراجین

پارک جنگلی باراجین و دهکده طبیعت از محبو‌ب‌ترین جاهای دیدنی قزوین در دو کیلومتری شمال شهر است. در پارک جنگلی باراجین می توانید شهر قزوین را زیر پای خود ببینید. این پارک جنگلی که از گذشته‌های دور تفرجگاه اهالی قزوین محسوب می‌شد، محلی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت و لذت از هوای مطبوع و کوهپایه‌ای است. همچنین جاری بودن رودخانه ارنزک زیبایی پارک را دوچندان می‌کند. از امکانات پارک باراجین می‌توان به زمین چمن، پیست دوچرخه و موتور سواری، شهربازی، باغ وحش باراجین و کمپینگ‌هایی با قیمت مناسب برای مسافران اشاره کرد.

باراجین

روستای الموت از مکان های پنجاه بدر قزوینی ها

الموت نام ناحیه‌ای کوهستانی در شمال استان قزوین است که به دلیل طبیعت بکر و ییلاقی خود به بهشت گمشده ایران شهرت یافته‌است. این منطقه شامل دره‌های سرسبز، رودخانه‌های خروشان، قله‌های مرتفع و روستاهای پلکانی است که هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است. الموت دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی از جمله قلعه الموت، غارهای الموت، و همچنین روستاهای بسیار زیبا است که می‌توانید در روز پنجاه به در به این روستا بروید و پنجاه خود را به در کنید.

اقامتگاه بومگردی اله بوم

اقامتگاه بوم گردی اله بوم قزوین با معماری و فضایی بومی و روستایی در روستای الولک در۱۳ کیلومتری شمال قزوین و در منطقه ای کوهستانی و در دامنه کوه کافر میدان واقع شده است. پیرامون روستا را باغ‌های سنتی با محصولاتی مانند بادام و گردو و گیلاس و آلبالو فراگرفته‌است. شما در روز پنجاه بدر 1403 میتوانید با مراجعه به اقامتگاه بومگردی اله بوم، غذاهای محلی و خوشمزه قزوین را سفارش بدید و در کنار خانواده و آشناهای خود، از فضای دلنشین مجموعه نهایت لذت را ببرید.

اله بوم

روستای طالقان

طالقان در دامنه‌های البرز و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غربی قزوین واقع‌شده‌است. این شهرستان از شمال به رامسر و تنکابن، از غرب به الموت، از جنوب به هشتگرد و از شرق به بخش الموت غربی و طالقانرود محدود می‌شود. طالقان دارای آب و هوایی کوهستانی و خنک است. این شهرستان به دلیل طبیعت بکر و ییلاقی خود، از جمله مناطق گردشگری محبوب ایران به حساب می‌آید. این منطقه نیز در روز 50 بدر میتواند انتخاب خوبی برای شما باشد.
همچنین دریاچه دریابک که در نزدیکی روستای الولک قرار دارد میتواند مکان مناسبی برای در کردن پنجاه بدر باشد.

سخن پایانی

همانطور که گفته‌شد روز پنجاه بدر یکی از آئین و رسوم کهن مردم قزوین است. این روز یکی از مناسبترین روزها برای ثبت خاطره خوش در کنار خانواده و آشنایان خود است. در این روز به همراه خانواده خود بیرون بروید و در دامان طبیعت قرار بگیرید. امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت استفاده و لذت را برده‌باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *