روستای الموت کجاست؟

قبل از معرفی غارهای روستای الموت قزوین بهتر است کمی با روستای الموت آشنا شویم. الموت در شمال شرقی استان قزوین و در فاصله حدود ۱۰۵ کیلومتری مرکز استان واقع شده‌است. این منطقه از شمال با استان‌های گیلان و مازندران، از شرق با استان البرز و از جنوب و غرب با سایر بخش‌های استان قزوین هم‌مرز است. منطقه الموت به دو بخش الموت شرقی و الموت غربی تقسیم می‌شود:
الموت شرقی شامل دو دهستان الموت بالا (با مرکزیت روستای مینودشت) و الموت پایین (با مرکزیت روستای زوارک) است.
الموت غربی شامل دو دهستان معلم کلایه (با مرکزیت روستای معلم کلایه) و رازمیان (با مرکزیت روستای رازمیان) است.
تعداد دقیق روستاها در الموت به دلیل تغییرات تقسیماتی و ادغام برخی روستاها، در منابع مختلف متفاوت ذکر شده‌است. اما به طور تقریبی می‌توان گفت که الموت در مجموع حدود ۱۲۱ روستا دارد. برخی از معروف‌ترین روستاهای الموت عبارتند از:
الموت شرقی: زوارک، مینودشت، گرمارود، کشکدشت، دیکین، زرآباد، کلان
الموت غربی: رازمیان، معلم کلایه، هیر، آتان، شهرک، رجایی دشت، زردچال، سپارده
منطقه الموت به دلیل طبیعت زیبا، آب‌وهوای خنک و کوهستانی، قلعه‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری متعدد، به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در ایران تبدیل شده‌است

معرفی غار های الموت قزوین

الموت منطقه‌ای کوهستانی در استان قزوین است که به دلیل طبیعت زیبا، آب‌وهوای خنک و کوهستانی و قلعه‌های تاریخی مشهور است. الموت همچنین دارای تعدادی غار زیبا و دیدنی است که هر کدام جذابیت خاص خود را دارند. در ادامه چند مورد از غارهای روستای الموت را معرفی می‌کنیم پس با اله بوم همراه باشید.

غار ولی روستای الموت

اين غار در 5 کيلومتري جنوب غربي روستاي گشنه رود ازبخش رودبار در ارتفاع 1620 متري از سطح دريا قرار دارد که حدود 250 ميليون سال قبل بر اثر انحلال سنگهاي آهکي سازند روته تشکيل شده و متعلق به دوره پرمين و اواخردوران زمين شناسي است. اين غار ازنوع مرطوب بوده و داراي يک تالار اصلي و چند تالار فرعي به مساحت حدود يکصدمتر و ارتفاع بيست متر است که هوايي ساکن و سرد دارد. متاسفانه استالاکتيت ها و استالا کميت هاي بسيار زيبا وحجيم آن به دليل دسترسي، نسبتا دستخوش تخريب سودجويان قرار گرفته وچکيده ها و چکنده هاي فراواني توسط غارتگران شکسته و به يغما رفته است. بعضي شواهد نشان دهنده این است که غار ولی روستای الموت در گذشته ساکن انسان های متعددی بوده است.

عکس غار ولی الموت

 

غار حاجت خانه الموت

دردامنه يکي ازکوه هاي نزديک به روستاي آکوجان بنام« بزادشت» از ناحيه رشکين پره، غاري قرار دارد که حاجت خانه خوانده‌مي‌شود.مردم محل شبهاي جمعه به اين غار مي روند و به عبادت مي پردازند. سنگهاي بدنه داخل غار تمامي صيقلي شده و برروي آنها نقوشي کنده کاري شده‌است. اين غار در فاصله 79 کيلومتري ازشهرقزوين دربخش رودبارشهرستان واقع شده‌است. علت نامگذاری غار حاجت خانه به این نام، رسمی بوده که مردم از قدیم داشته‌اند و در این غار به عبادت میپرداختند و به این باور بودند که خدا در این غار بهتر دعا ها را مستجاب میکند.

غار سفید آب الموت

در ادامه قصد داریم به معرفی یکی دیگر از غار های روستای الموت یعنی غار سفید آب بپردازیم. غاری که در منطقه الموت قزوین قرار گرفته و در ۴ کیلومتری شمال روستای سفید آب و در کوه سفید چشمه است. این غار آب بسیار زیادی رو در دل خودش جا داده و دهلیزهای عمودی فروانی داره که عمق بعضی از اون‌ها به ۵۰ متر هم میرسه.
زمین شناسان بر اساس سنگ‌های این غار عمر این غار رو به ۲۵۰ تا ۲۹۰ میلیون سال تخمین زده‌اند!
غار سفید آب الموت

غار قلعه کرد

یکی دیگر از غارهای روستای الموت قزوین، غار قلعه کرد است. غار قلعه کرد، که در 20 کیلومتری شمال شرقی قزوین و در نزدیکی روستای حصار واقع شده‌است، یکی از قدیمی‌ترین و شگفت‌انگیزترین غارهای ایران است. این غار با قدمتی حدود 4 میلیون سال، گنجینه‌ای از رازها و زیبایی‌های طبیعی را در دل خود جای داده‌است. در صورت سفر به روستای الموت، پیشنهاد میکنیم از این غار نیز دیدن کنید تا در دل تاریخ تونل بزنید.

بهترین فصل برای بازدید از غار های الموت

آب و هوای الموت در دو فصل اول سال بسیار دلپذیر و خنک است و میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. بهترین فصل برای سفر به این منطقه، بهار و تابستان است و در این زمان، می‌توانید بهترین آب و هوا را تجربه کرده و از زیبایی‌های حومه غارهای الموت نیز لذت ببرید.

غارهای روستای الموت، فقط چند مورد از رجاهای گردشگری الموت هستند. اگر به دنبال تجربه ای منحصر به فرد و هیجان انگیز هستید، الموت مقصدی ایده آل برای شما است. برای گردشگری در الموت می‌توانید به دریاچه آل بوم یا ایوان سنگی نیاق بروید. همچنین الموت دارای تنگه‌های بسیار زیبایی است که می‌توانید در مقاله ”  دره‌ها و تنگه‌های الموت قزوین ” درباره این تنگه‌ها اطلاعات زیادی را به دست آورید.

وسایل مورد نیاز برای بازدید از غار

قبل از تصمیم به بازدید از غارهای روستای الموت بگیرید، بهتر است ابتدا یک سری از نکات و وسایل لازم را برای سفر به غاز بشناسید و بدانید. در ادامه قصد داریم به معرفی تعدادی از این نکات بپردازیم.

  • دانستن اطلاعات کافی در مورد غار و زمان مناسب بازدید، اولین قدم است. با این کار، می‌توانید با خیالی آسوده، آب و غذای کافی برای خود و همراهانتان بردارید و از کمبود این اقلام ضروری در دل غار غافلگیر نشوید.
  • میوه‌های آبدار مانند پرتقال و نارنگی، یار همیشگی غارنوردان هستند. این قهرمانان کوچک، رطوبت و انرژی لازم برای ادامه مسیر را به شما هدیه می‌کنند.
  • کفش کوه، استوارترین یاور شما در نبرد با سنگ‌ها و ناهمواری‌های مسیر خواهد بود. به پاهایتان احترام بگذارید و از آن‌ها با پوشیدن کفش مناسب محافظت کنید.
  • لباس‌های کهنه و دست دوم، بهترین لباس‌ها برای غارنوردی هستند. چرا که در این سفر پرماجرا، احتمال کثیف شدن و پارگی لباس‌ها بسیار زیاد است.
  • کاسکت یا کلاه پشمی، سپر محکمی برای محافظت از سر شما در برابر صخره‌ها و سقوط احتمالی سنگ‌ها خواهد بود.
  • جعبه کامل کمک‌های اولیه، ناجی شما در لحظات سخت و غیرمنتظره است. با داشتن این جعبه، می‌توانید از بروز مشکلات جزئی جلوگیری کنید و در صورت لزوم، به خود و همراهانتان کمک کنید.
  • چراغ قوه و هدلمپ، روشنایی‌بخش مسیر تاریک غار و راهنمای شما در این دنیای زیرزمینی هستند.
  • چراغ توری کوچک یا فانوس، چراغ‌های یدکی شما هستند. در صورت خاموش شدن چراغ قوه یا هدلمپ، می‌توانید از این چراغ‌ها استفاده کنید.
  • توری و کپسول اضافی برای چراغ توری، نفت اضافی برای فانوس و قوه و لامپ اضافی برای چراغ قوه، خیال شما را از بابت روشنایی در تمام طول مسیر آسوده می‌کنند.
  • وسایل فنی مثل میخ، کارابین و طناب برای غارهایی که در آن‌ها چاه و پرتگاه وجود دارد، ضروری هستند. با استفاده از این ابزار، می‌توانید به طور امن از چاه‌ها و پرتگاه‌ها عبور کنید.

تصویر غار

آدرس روستای الموت

در شمال شرقی استان قزوین و در فاصله ۱۰۵ کیلومتری مرکز استان، منطقه‌ای به ‌نام الموت قرار دارد. این ناحیه از طرفی با استان‌های گیلان و مازندران و از دیگر سو با استان البرز همسایه است. همچنین قرارگیری آن‌جا در بین رشته کوه البرز به آن‌ طبیعتی سرد بخشیده‌است. درباره‌ی معنی نام الموت روایت‌های مختلفی وجود دارد. به نظر بعضی از لغت‌دانان این واژه از اله و آموت تشکیل شده‌است که معنای عقاب دست‌آموز را می‌دهد. تاریخ استفاده از این نام نیز به زمان حضور حسن صباح برمی‌گردد.

برای اطلاع از جاهای دیدنی الموت پیشنهاد می‌کنیم مطلب ” جاهای دیدنی الموت قزوین ” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *