روستای هیر کجاست؟

روستای هیر در بخش رودبار و در ناحیه الموت غربی قرار گرفته است. درواقع این روستا در شمال استان قزوین قراردارد. روستای هیر در لغت‌نامه دهخدا به معنی آتش است. همانطور که در مطلب جاهای دیدنی الموت قزوین خواندید، می‌دانید که ناحیه الموت چه روستاهای زیبایی دارد. روستای هیر یکی از روستاهای زیبای الموت است. این روستا هر ساله به دلیل جشنواره زغال اخته و جاذبه‌های گردشگری که دارد گردشگران زیادی را از نواحی مختلف به خود جذب می‌کند. امروزه روستای هیر یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری استان قزوین برای گردشگران به شمار می‌رود. در ادامه می‌خواهیم جاهای دیدنی هیر را به شما معرفی کنیم تا بدانید چرا هر ساله گردشگران زیادی به این روستا جذب می‌شوند. پس با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی روستای هیر

یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای هیر چشم‌انداز زیبایی است که این روستا دارد. این روستا دارای مزارع و مراتع گوناگونی است و همچنین با وجود باغستان‌های که در اطراف این روستا قراردارد طبیعت و منظره‌ی ویژه‌ای را به گردشگران هدیه می‌دهد.

در روستای هیر صخره سنگی با ارتفاع ۷۰۰ متر قراردارد که اهمیت تاریخی بسیاری دارد. درواقع این صخره نماد انحصاری این روستا به شمار می‌رود. شما با گذشتن از این صخره سنگی به باغستان‌ها و مراتع سرسبز این روستا می‌رسید و می‌توانید از منظره فوق‌العاده آن نهایت لذت را ببرید. در ادامه برخی از جاهای دیدنی هیر را برای شما نام برده‌ایم:

  1. رودخانه “نینه‌رود
  2. کوه سنگی لترتله و غار آن با نام اسکول
  3. باغات سنتی مناطق دارستان و پیشتین
  4. چشمه وَگُل
  5. گورستان قدیمی روستا که مربوط به دوران زرتشت است.
  6. امامزاده شاه رشید
  7. غار تاریخی ملک شاه
  8. صحرای شنگل و لیرم و انارت
  9. کوه صخره‌ای سرکه
  10. باغهای جوان گِل کِند
  11. خانه‌های گلی و سنتی در منطقه‌ی قلعه‌ی روستا
  12. مجموعه توریستی و گردشگری طلاسر (نسیم تلابن)
  13. باغ دارستان
  14. آبشار سی‌آب

رودخانه “نینه‌رود”

همانطور که در مطالب فوق گفته شد، رودخانه نینه‌رود یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای هیر است. درواقع دره نینه رود یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای هیر است که اکثر توریست‌هایی که به این روستا سفر می‌کنند بخاطر همین دره و رودخانه نینه رود است. این جاذبه گردشگری طبیعی در میان کوه‌های خرمدشت و گونه گول و در نزدیکی روستاهای هیر و ویار واقع شده‌است. درگذشته یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای رفت‌وآمد بین گیلان و قزوین مسیر این دره بوده‌است که بخش‌هایی از راه سنگفرش آن همچنان سالم باقی‌مانده است. سرچشمه رودخانه «نینه رود»، چشمه وگل است و همچنین آب این رودخانه به شاهرود و ازآنجا به دریاچه خزر می‌ریزد. جالب است بدانید آب‌معدنی وگل از آب این چشمه تولید می‌شود. به شاهرود و ازآنجا به دریاچه خزر می‌ریزد.

جشنواره زغال اخته

یکی  از جشن‌های زیبایی که در الموت برگذار می‌شود جشنواره زغال اخته است. یکی از روستاهایی که این جشنواره را برگذار می‌کند روستای هیر است. می‌توان روستای هیر را بزرگترین تولیدکننده میوه زغال اخته در ایران شناخت، زیرا در سال‌هایی که باغ‌ها پر محصول هستند این روستا چیزی بالغ بر 200 تن ، میوه زغال اخته را به سرتاسر ایران صادر می‌کنند. زمان برگزاری این جشن مصادف با آغاز برداشت زغال اخته است یعنی از اواخر مرداد ماه آغاز می‌شود و تا آخر مهر ماه ادامه دارد. درواقع روز دقیق برگزاری این جشن هر سال از طریق رسانه‌های عمومی اعلام می‌شود و شما به راحتی می‌توانید از آن مطلع شوید.

در این جشن موسیقی‌های زیبای محلی نواخته می‌شود و محصولاتی مانند مربا، لواشک، کنسرو، سس، آب میوه و حتی قرص‌های آنتی اکسیدان که از زغال اخته تولیدشده به فروش می‌رسد. درواقع میوه زغال اخته غنی از ویتامین های B و C است و همچنین دارای آهن، منیزیم و کلسیم نیز هست که برای بیماران مبتلا به فشار خون بسیار مفید است.

آدرس روستای هیر قزوین

برای دسترسی به روستای هیر، باید حدوداً 70 کیلومتر از شهر قزوین به سمت الموت غربی رانندگی کنید. از نظر زمانی در حدود 2 ساعت تا قزوین فاصله وجود دارد. جاده آن آسفالته و مناسب است ولی در طول مسیر پیچ های زیادی وجود دارد که باید احتیاط کنید.

اگر قصد سفر به روستای هیر را دارید، باید راهی قزوین شوید. این روستا در فاصله 70 کیلومتری از قزوین قراردارد و شما می‌توانید در طی مسیر از نواحی جنگلی زیبا و دیگر روستاها نهایت لذت را ببرید. یکی از مهم ترین چشم اندازهایی که در طول مسیر از آن دیدن خواهید کرد روستای الولک و کامان است. در این مسیر حتی می‌توانید از تله‌سی‌یژ کامان هم دیدن کنید و از مناظر جذاب الموت نهایت لذت را ببرید.

اگر قصد اقامت در منطقه زیبای الموت را دارید اقامتگاه بوم گردی اله بوم می‌تواند میزبان و پذیرای شما عزیزان باشد. این بومگردی در روستای الولک قراردارد.

فاصله روستای الولک با روستای هیر: حدودا 40 کیلومتر است.

عکس روستای هیر




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *