الموت کجاست و چند روستا دارد؟

الموت در شمال شرقی استان قزوین و در فاصله حدود 105 کیلومتری مرکز استان واقع شده‌است. این منطقه از شمال با استان‌های گیلان و مازندران، از شرق با استان البرز و از جنوب و غرب با سایر بخش‌های استان قزوین هم‌مرز است. منطقه الموت به دو بخش الموت شرقی و الموت غربی تقسیم می‌شود:

  • الموت شرقی شامل دو دهستان الموت بالا (با مرکزیت روستای مینودشت) و الموت پایین (با مرکزیت روستای زوارک) است.
  • الموت غربی شامل دو دهستان معلم کلایه (با مرکزیت روستای معلم کلایه) و رازمیان (با مرکزیت روستای رازمیان) است.

تعداد دقیق روستاها در الموت به دلیل تغییرات تقسیماتی و ادغام برخی روستاها، در منابع مختلف متفاوت ذکر شده است. اما به طور تقریبی می‌توان گفت که الموت در مجموع حدود 121 روستا دارد. برخی از معروف‌ترین روستاهای الموت عبارتند از:

  • الموت شرقی: زوارک، مینودشت، گرمارود، کشکدشت، دیکین، زرآباد، کلان
  • الموت غربی: رازمیان، معلم کلایه، هیر، آتان، شهرک، رجایی دشت، زردچال، سپارده

منطقه الموت به دلیل طبیعت زیبا، آب‌وهوای خنک و کوهستانی، قلعه‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری متعدد، به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در ایران تبدیل شده‌است.

در ادامه‌ی این مقاله قرار است این مطالب را درباره‌ی منطقه الموت قزوین بخوانید:

  1. معرفی روستاهای عجیب الموت
  2. معرفی روستاهای قدیمی و تاریخی الموت
  3. معرفی روستاهای گردشگری الموت

معرفی روستاهای عجیب الموت

الموت منطقه‌ای کوهستانی در استان قزوین است که به دلیل طبیعت زیبا، آب‌وهوای خنک و کوهستانی و قلعه‌های تاریخی مشهور است. الموت همچنین دارای تعدادی روستای عجیب‌وغریب است که هر کدام داستان و جذابیت خاص خود را دارند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین روستاهای الموت را معرفی می‌کنیم:

  1. روستای مرگ: روستای مرگ در الموت غربی واقع شده‌است و نام عجیب آن باعث شده تا بسیاری از مردم از آن دوری کنند. اما این روستا در واقع یکی از زیباترین روستاهای الموت است و نام آن به دلیل تلفظ اشتباه به مرگ معروف شده است. نام صحیح این روستا “مِرگ” است که به معنی “محل رویش درختان مِر” است.
  2. روستای گازرخان: روستای گازرخان در الموت شرقی واقع شده است و به دلیل وجود چشمه‌های گاز طبیعی در آن به این نام معروف شده است. این چشمه‌ها از زمین خارج می‌شوند و بوی تند گوگرد دارند.
  3. روستای آتان: روستای آتان در الموت غربی واقع شده‌است و به دلیل معماری منحصر به فرد خود مشهور است. این روستا مانند روستای ماسوله است و به صورت پلکانی ساخته شده. درواقع خانه‌های این روستا از سنگ و خشت ساخته شده‌اند و سقف آنها با تیرهای چوبی پوشیده شده‌است که به یکدیگر راه دارند. روستای آتان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای اطلاع از جاهای دیدنی الموت پیشنهاد می‌کنیم مطلب ” جاهای دیدنی الموت قزوین ” را مطالعه کنید.

معرفی روستاهای قدیمی و تاریخی الموت

همنطور که می‌دانید الموت، سرزمینی کوهستانی و تاریخی در شمال شرقی استان قزوین، که به همین دلیل دارای روستاهای قدیمی و تاریخی متعددی است که هر کدام راز و رمزهای خاص خود را دارند. در ادامه به معرفی تعدادی از این روستاهای جذاب می‌پردازیم:

  1. روستای زوارک: مرکز دهستان الموت پایین، با قدمتی دیرینه و معماری پلکانی، در دامنه کوه قرارگرفته و چشم‌اندازی دل‌انگیز به قلعه الموت دارد. زوارک زادگاه حسن صباح، بنیانگذار فرقه اسماعیلیه، و پناهگاه فدائیان او بوده است.
  2. روستای گرمارود: در نزدیکی قلعه الموت واقع‌شده و به واسطه چشمه‌های آبگرم معدنی و طبیعت بکر، مقصدی محبوب برای گردشگران است.
  3. روستای کشکدشت: در نزدیکی قلعه الموت، با معماری سنتی و بافت تاریخی، مناظر کوهستانی چشم‌نوازی را به نمایش می‌گذارد.
  4. روستای دیکین: در دل کوه و دره‌ای عمیق واقع‌شده و به دلیل صعب‌العبور بودن، تا حدی از گزند تغییرات مدرن در امان مانده و بافت سنتی خود را حفظ کرده است. این روستا در الموت شرقی واقع شده است که به دلیل وجود قلعه دیکین، یکی از مهم‌ترین قلعه‌های الموت، مشهور است.
  5. روستای زرآباد: در منطقه الموت غربی، با قدمتی دیرینه و معماری پلکانی، دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مانند قلعه زرآباد و آبشار یخی است.
  6. روستای کلان: در دهستان الموت بالا، با خانه‌های سنگی، در دامنه کوه قرارگرفته و چشم‌اندازی زیبا به دشت الموت دارد.
  7. روستای رازمیان: مرکز دهستان الموت بالا، با قدمتی تاریخی و قدیمی، دارای جاذبه‌های تاریخی مانند قلعه رازمیان و برج‌های دیده‌بانی است.

علاوه بر موارد ذکر شده، روستاهای دیدنی و تاریخی دیگری نیز در الموت وجود دارند که هر کدام جذابیت‌های خاص خود را دارند. سفر به الموت و گشت و گذار در این روستاهای قدیمی، تجربه‌ای منحصر به فرد از تاریخ، فرهنگ و طبیعت را به شما هدیه می‌دهد.

معرفی روستاهای گردشگری الموت

به غیر از روستاهای تاریخی که در بالا نام برده شد در ادامه چند مورد از روستاهای گردشگری الموت را معرفی می کنیم:

  1. روستای گازرخان: همانطور که در بالا توضیح داده‌شد، این روستا در الموت غربی واقع‌شده که به دلیل وجود چشمه‌های گاز طبیعی در آن به این نام معروف شده‌است. این چشمه‌ها از زمین خارج می‌شوند و بوی تند گوگرد دارند.
  2. روستای آتان: روستای آتان در الموت غربی واقع شده‌است و به دلیل معماری منحصربه‌فرد خود مشهور است. خانه‌های این روستا از سنگ و خشت ساخته شده‌اند و سقف آنها با تیرهای چوبی پوشیده شده‌است. روستای آتان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  3. روستای شهرک: روستای شهرک در الموت غربی واقع شده‌است که به دلیل وجود قلعه تاریخی الموت در آن هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این قلعه در زمان حسن صباح و فدائیان اسماعیلی ساخته شده‌است و از مهم‌ترین قلعه‌های الموت است.
  4. روستای رجایی دشت: روستای رجایی دشت در الموت غربی واقع شده‌است و به دلیل طبیعت بکر و دست نخورده خود مشهور است. این روستا در دامنه کوه قرارگرفته است و دارای جنگل‌ها، مراتع و چشمه‌های متعددی است.
  5. روستای معلم کلایه: روستای معلم کلایه در الموت غربی واقع شده است. این روستا دارای طبیعتی سرسبز و باغ های فندق است.
  6. روستای هیر: روستای هیر در الموت غربی واقع شده است. این روستا دارای قدمتی دیرینه و معماری پلکانی است. درختان کهنسال و چشمه های متعدد از جمله جاذبه های طبیعی این روستا هستند.
  7. روستای گرمارود: روستای گرمارود در الموت شرقی واقع شده است. چشمه های آبگرم معدنی و طبیعت بکر این روستا را به مقصدی محبوب برای گردشگران تبدیل کرده است.
  8. روستای اندج: روستای اندج در الموت شرقی واقع شده است. این روستا به دلیل تولید گلیم های نفیس، مشهور است.

اینها فقط چند مورد از روستاهای گردشگری الموت هستند. اگر به دنبال تجربه ای منحصر به فرد و هیجان انگیز هستید، الموت مقصدی ایده آل برای شما است. برای گردشگری در الموت می‌توانید به دریاچه آل بوم یا ایوان سنگی نیاق بروید. همچنین الموت دارای تنگه‌های بسیار زیبایی است که می‌توانید در مقاله ”  دره‌ها و تنگه‌های الموت قزوین ” درباره این تنگه‌ها اطلاعات زیادی را به دست آورید.

جمع بندی

همانطور که در مطالب فوق ذکر شد سفر به الموت به دلایل متعددی می‌تواند هیجان‌انگیز باشد:

  1. تاریخ و فرهنگ
  2. طبیعت
  3. فعالیت های تفریحی

علاوه بر موارد ذکر شده، سفر به الموت می تواند فرصتی برای آشنایی با مردم محلی و تجربه زندگی روستایی، خرید سوغات و صنایع‌دستی و چشیدن غذاهای محلی باشد. امیدواریم با این مقاله توانسته باشیم یک سفر هیجان‌انگیز را به الموت برای شما فراهم کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *