معرفی پل های تاریخی و دیدنی قزوین

قزوین، با قدمتی بیش از 5000 سال، یکی از باستانی ترین شهرهای ایران است که در طول تاریخ فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته و از هر دوره تاریخی، بناها و یادگارهای ارزشمندی را در خود جای داده است. یکی از شاخص ترین این یادگارها، پل های تاریخی قزوین هستند که علاوه بر ارزش تاریخی، از نظر معماری و مهندسی نیز حائز اهمیت هستند. قزوین به دلیل قدمت طولانی و موقعیت استراتژیک خود در مسیر جاده ابریشم، دارای پل های تاریخی متعددی است که هر کدام جلوه ای از هنر و معماری دوره خود را به نمایش می گذارند. در ادامه به معرفی تعدادی از این پل ها می پردازیم پس با بومگردی اله بوم همراه باشید.

در ادامه قرار است با این پل‌های قزوین آشنا شوید:

  1. پل شیشه ای قزوین
  2. پل معلق آوج قزوین
  3. پل چوبی
  4. پل شاه عباسي محمدآباد

پل شیشه ای قزوین

پل شیشه ای یا پل طبیعت قزوین در باراجین قرار گرفته است. این پل در سال 1400 افتتاح شد. پل شیشه ای قزوین از جنس شیشه سکوریت و فلز است و می تواند تا 8 تن وزن را تحمل کند. این پل دارای چشم اندازهای زیبایی از کوه های البرز و دشت قزوین است. پل شیشه ای قزوین یک مقصد گردشگری محبوب است و به ویژه در تعطیلات آخر هفته شلوغ است. برای عبور از پل باید ورودی پرداخت کنید. پل شیشه ای قزوین مکانی عالی برای لذت بردن از مناظر زیبا و کمی هیجان است. اگر به دنبال یک فعالیت تفریحی در استان قزوین هستید، حتماً از این پل دیدن کنید. این پل یکی از جاهای دیدنی الموت است شما می‌توانید برای آشنایی با جاهای دیدنی دیگر مطلب ” جاهای دیدنی الموت قزوین ” را بخوانید.

پل معلق آوج قزوین

پل معلق آوج در استان قزوین، دومین پل معلق ایران پس از پل معلق مشکین شهر است. این پل در سال 1397 افتتاح شد و در ارتفاع 105 متری از سطح زمین قرار دارد. این پل 170 متر طول و 1.5 متر عرض دارد و 20 تن وزن را تحمل می کند. پل معلق آوج در منطقه ای کوهستانی واقع شده است و چشم اندازهای زیبایی از طبیعت اطراف دارد. این پل به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل شده است و به ویژه در تعطیلات آخر هفته شلوغ است. پل معلق آوج برای عموم آزاد است و برای عبور از آن باید ورودی پرداخت کنید. این پل از ساعت 8 صبح تا 8 بعد از ظهر باز است.

پل چوبی

این پل که به نام پل حاجی رضاقلی نیز شناخته می شود، در دوره قاجار و به سال 1276 هجری شمسی ساخته شده است. پل چوبی قزوین بر روی رودخانه‌ی شاهرود و در شمال شهر قزوین قرار دارد. این پل یکی از قدیمی ترین پل های ایران و نمادی از تاریخ و فرهنگ غنی قزوین است. رودخانه شاهرود یکی از رودخانه‌های مهم شهر قزوین است. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با رودخانه‌های قزوین مطلب ” رودخانه دیزج الولک و رودخانه های قزوین ” را بخوانید.

پل شاه عباسي محمدآباد

این پل که به دستور شاه عباس صفوی در سال 1025 هجری قمری ساخته شده‌است، یکی از مشهورترین پل‌های قزوین و ایران است. پل شاه عباسی دارای 295 متر طول است و از آجر و سنگ ساخته شده‌است. این پل در 40 کیلومتری جاده قزوین-بوئین زهرا بر روی رودخانه شور با سه دهانه نابرابر به طول 52 متر و عرض 40/70 متر ساخته‌شده که پایه‌های آن در جهت مخالف جریان آب موج شکن‌هایی به شکل مثلث دارند.

نتیجه گیری

برخی از پل‌هایی که در بالا نام برده شده‌است تاریخی و برخی پل‌های تازه ساخت هستند. پل های قزوین از جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند که شما می‌توانید با دیدن این پل‌ها و مناظر اطراف آن‌ها تجربه جدیدی را کسب کنید. همچنین با گرفتن عکس یادگاری می‌توانید این تجربه جدید را برای همیشه ثبت کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *