ایوان سنگی نیاق کجاست؟

ایوان سنگی نیاق در روستای نیاق قراردارد. این روستا در ۱۷ کیلومتری شمال شهر قزوین و در دامنه کوه‌های البرز قراردارد. ایوان سنگی نیاق در قسمت غربی روستا واقع شده است و در اصل یک پدیده طبیعی متعلق به دوره دوم زمین شناسی است. این صخره در طول تاریخ به عنوان یک قلعه طبیعی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است و به همین خاطر در بین محلی‌ها به قلعه نیاق نیز شهرت دارد. این صخره به دلیل ارتفاع و موقعیت قرارگیری خود، یک موقعیت استراتژیک برای دفاع بوده است. به همین خاطر در دوره های مختلف تاریخی، از این صخره به عنوان یک قلعه استفاده شده است. در زیر این نیم طاق دو حفره بزرگ بر اثر عوامل طبیعی پدید آمده و در داخل این حفره‌ها حوضچه‌های مستطیل شکل با ابعاد چهار در دو توسط ساکنان احتمالی گذشته آن ساخته شده است. این حوضچه‌ها به احتمال زیاد برای ذخیره آب یا جمع آوری باران مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در واقع ایوان سنگی نیاق یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان قزوین است که از نظر تاریخی نیز اهمیت دارد و به دلیل زیبایی و قدمت خود، مورد توجه گردشگران زیادی قرار می‌گیرد. این ایوان یک پدیده طبیعی منحصر به فرد است که در اثر فرسایش آب و هوا در طول میلیون‌ها سال به وجود آمده است. این ایوان در واقع یک دیواره صخره‌ای نسبتا مرتفع است که رو به شرق گسترش یافته و نیم طاقی طبیعی از سنگ به ارتفاع تقریبا 10 متر بر روی آن قرار دارد. این نیم طاق به دلیل شکل و زیبایی خود، شبیه به یک ایوان است و به همین خاطر به این نام معروف شده است.

در ادامه به برخی از ویژگی های ایوان سنگی نیاق اشاره می کنیم:

  • ارتفاع نیم طاق: تقریبا 10 متر
  • ابعاد حفره های زیر نیم طاق: حدود 10 در 10 متر
  • ابعاد حوضچه های داخل حفره ها: چهار در دو متر
  • موقعیت قرارگیری: در قسمت غربی روستای نیاق، در دامنه کوه های البرز

جاهای دیدنی نزدیک به ایوان سنگی نیاق

در ادامه چند جاذبه گردشگری نزدیک نیاق آورده شده است:

روستای الولک: روستای الولک یک روستای تاریخی و زیبا در استان قزوین است. این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی از جمله قلعه الولک، خانه‌های تاریخی، و طبیعت زیبا است.

قلعه الموت: قلعه الموت یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم استان قزوین است. این قلعه در بالای کوهی در روستای گازرخان قراردارد و به عنوان مرکز حکومت اسماعیلیان در ایران شناخته می‌شود.

دریاچه اوان: دریاچه اوان یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است. این دریاچه در منطقه الموت قراردارد و به دلیل آب زلال و طبیعت زیبا، یکی از مقاصد گردشگری محبوب است.

پارک جنگلی باراجین: پارک جنگلی باراجین یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی ایران است. این پارک در نزدیکی قزوین قراردارد و به دلیل طبیعت زیبا و امکانات تفریحی متعدد، یکی از مقاصد گردشگری محبوب است.

آبشار ورچر: آبشار ورچر یکی از زیباترین آبشارهای استان قزوین است. این آبشار در روستای رزجرد قراردارد و به دلیل ارتفاع و طبیعت زیبا، یکی از مقاصد گردشگری محبوب است.

روستای رازمیان: روستای رازمیان یک روستای زیبا و آرام در استان قزوین است. این روستا دارای طبیعت زیبا و آب و هوای خنک است.

پل تاریخی نیاق: پل تاریخی نیاق یک پل قدیمی است که بر روی رودخانه نیاق قراردارد. این پل به دوره صفویه باز می‌گردد و یکی از آثار تاریخی مهم استان قزوین است.

چشمه آبگرم نیاق: چشمه آبگرم نیاق یک چشمه آبگرم طبیعی است که در نزدیکی روستای نیاق قراردارد. این چشمه دارای آب گرم و خاصیت درمانی است.

غار نیاق: غار نیاق یک غار طبیعی است که در نزدیکی روستای نیاق قراردارد. این غار دارای قدمتی طولانی است و آثار تاریخی متعددی در آن یافت شده است.

تپه باستانی نیاق: تپه باستانی نیاق یک تپه باستانی است که در نزدیکی روستای نیاق قراردارد. این تپه دارای قدمتی طولانی است و آثار تاریخی متعددی از جمله سفال، ابزار سنگی، و استخوان در آن یافت شده است.

سفر یکروزه

در اینجا یک پیشنهاد برای یک سفر یک روزه به نیاق و جاذبه‌های اطراف آن آورده شده است:

  • صبح زود به روستای نیاق بروید.
  • از ایوان سنگی نیاق بازدید کنید.
  • می‌توانید در کنار آبشار زیبای ورچر ناهار خود را میل کنید.
  • بعد از آن به روستای الولک بروید و از قلعه الولک بازدید کنید.
  • اگر قصد ماندن در روستای الولک را داشتید، اقامتگاه بومگردی اله بوم پذیرای شما عزیزان است.

اگر نمی‌دانید که بومگردی چیست، مقاله ” بومگردی چیست و چه تفاوت مزیتی دارد؟ ” را بخوانید.

فاصله ایوان سنگی نیاق تا روستای الولک حدود 5 کیلومتر است. روستای الولک در قسمت شرقی روستای نیاق قرار دارد.

اگر به سفر یکروزه علاقمند هستید پیشنهاد می‌کنیم مطلب ” قزوین گردی در یک روز ” را بخوانید.

نکات مهم برای بازدید از ایوان سنگی نیاق

  1. برای بازدید از ایوان سنگی نیاق، بهتر است کفش مناسب پیاده‌روی بپوشید.
  2. از پرتاب سنگ یا هر شیء دیگر به داخل ایوان خودداری کنید.
  3. به محیط زیست احترام بگذارید و از آلودگی آن جلوگیری کنید.
  4. در هنگام بارندگی، از بازدید از ایوان سنگی خودداری کنید.

بهتر است در هوای بارانی و برفی به مکان‌هایی که در مقاله ” جاهای دیدنی قزوین در پاییز ” و ” جاهای دیدنی قزوین در زمستان ” آمده است سفر کنید.

آدرس

در اینجا نحوه دسترسی به ایوان سنگی نیاق با خودروی شخصی را به صورت مرحله‌ای توضیح می‌دهیم:

  1. خودتان را به شهر قزوین برسانید.
  2. از قزوین به سمت کرج حرکت کنید.
  3. پس از حدود 17 کیلومتر، به روستای نیاق خواهید رسید.
  4. وارد روستای نیاق شوید و به سمت غرب روستا حرکت کنید.
  5. پس از حدود 2 کیلومتر، به محل ایوان سنگی خواهید رسید.

امیدواریم اگر به دیدن ایوان سنگی نیاق رفتید، سفر خوبی را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *