الموت کجاست؟

الموت منطقه‌ای کوهستانی شامل دره‌ها و قله‌های مرتفع حد فاصل قزوین و شمال ایران است. آب وهوای این منطقه سرد است. الموت در تقسیمات جغرافیایی و سیاسی به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم می‌شود. نقطه مرکزی بین این دو نقطه، معلم کلایه است. الموت، تا قرن هفتم، به رودبار معروف بود. اما بعد از حمله حسن صباح به آنجا، به الموت تغییر نام داد. در ادامه با اله بوم همراه باشید تا درمورد الموت و  نقاط و جاهای دیدنی الموت قزوین بیشتر آشنا بشیم.

الموت بزرگ‌ترین بخش قزوین است و این منطقه با قلعه‌هایی مانند قلعه حسن صباح و لمبسر و… شناخته می‌شود. طبیعت زیبا و حیات وحش الموت، چشمه‌ها و رودخانه‌های بزرگ و کوچک، شالیزارهای برنج و باغ‌های میوه از دیگر جاذبه‌های این منطقه است. شغل اصلی مردم الموت دامداری و کشاورزی و پرورش حیواناتی مانند زنبور عسل است که در برخی از روستاهای این منطقه انجام می‌شود.

همچنین محصولات دستباف جاجیم بافی، گلیم بافی، قالی بافی، روتختی در این منطقه وجود دارد. فارسی و تاتی زبان رایج مردم این منطقه است و ساکنان هم مرز با مازندران و گیلان به گویش گیلکی و مازندرانی صحبت می‌کنند. منطقه الموت به دلیل رشد فرقه اسماعیلیه شهرت جهانی دارد. به همین دلیل، جاهای دیدنی الموت قزوین بسیار زیاد است. پس بیاید با نقاط دیدنی الموت بیشتر آشنا بشیم.

معنی الموت

قبل از اینکه بخواهیم جاهای دیدنی الموت قزوین را بشناسیم، بهتر است معنی آنرا بدانیم. در مورد معنی الموت باید بگوییم که الموت از دو واژه ال و و اموت تشکیل شده است. ال که به آن «اله» نیز می‌گویند، به معنای عقاب و اموت به معنای آموختن است. به همین دلیل، الموت به “عقاب آموخت” معروف است.

طبق برخی از باورها، یکی از پادشاهان دیلمی، توسط عقابی از این منطقه باخبر شده است و این قلعه را احداث کرده است.

جاهای دیدنی الموت

موارد زیر برخی از مناطق دیدنی الموت هستند:

  • قلعه حسن صباح
  • دره گرماگلو
  • دریاچه اوان
  • روستای پیچ بن

اگر قصد دارید در پاییز به قزوین سفر کنید حتما مطلب جاهای دیدنی قزوین در پاییز را مطالعه کنید.

قلعه حسن صباح

قلعه الموت که به آن قلعه حسن صباح می‌گویند، یکی از قلعه‌های منحصر به فرد تاریخی ایران است که در شمال غربی استان قزوین بر فراز صخره ای با ارتفاع 200 متر بالاتر از زمین های اطراف قرار دارد و از مناطق دیدنی الموت است.

این قلعه از دو قلعه بالا و پایین تشکیل شده است که به عنوان یک بنای بزرگ ساخته شده و دیوارهای چهارگانه آن با پیروی از شکل و شرایط صخره ها ساخته شده است به طوری که عرض دیوارها در قسمت های مختلف متنوع است.

اطراف قلعه از چهار ضلع پرتگاه هایی وجود دارد و تنها ورودی قلعه در انتهای ضلع شمال شرقی قلعه است. این قلعه به خاطر حسن صباح، مروج مذهب اسماعیلیه در عصر سلجوقی در سال 428 هجری قمری شناخته شده است.

قلعه حسن صباح از جاهای دیدنی الموت قزوین

در مورد تاریخ ساخت این قلعه بین مورخان اختلاف نظر وجود دارد. اما بی‌تردید متعلق به اوایل دوران اسلامی است. این قلعه در سال 654 هجری قمری توسط هولاکو خان ​​تصرف شد. با تصرف و سوزاندن کتابخانه گرانبها از رونق این قلعه کاسته شد به طوری که اکنون تبدیل به زندان و تبعید شده است.

قلعه الموت به دلیل ساختار دفاعیش از هر 4 طرف به پرتگاه متصل است. اما تنها ورودی آن در قسمت ظلع شمال شرقی آن است. در زمان قدیم، با حفر خندق و ساخت برج دیده‌بانی، از قلعه محافظت می‌کردند.

قلعه الموت که یکی از جاهای دیدنی الموت قزوین است باید به سمت روستای گازرخان بروید. این قلعه روی صخره‌ای بلند ساخته شده است و برای رسیدن به آن باید حدود ۴۵ دقیقه کوه‌پیمایی کنید.

دره گرماگلو

یکی دیگر از جاهای دیدنی الموت قزوین، دره گرماگلو است. دره گرماگلو در نزدیکی قله حسن صباح قرار دارد و از بقایای آن است. دره گرماگلو به طور کلی از سه بخش تشکیل شده است. دو کناری آن کم عمق و بخش وسط آن عریض است.

طول تقریبی این دره، 600 متر است و در پایین آن، یک رود وجود دارد. آب این رودخانه شیرین است و شما می‌توانید از آن به عنوان آب شرب استفاده کنید. مردم روستای گازرخان نیز از همین آب استفاده می‌کنند. گازرخان است. گازرخان، آثار تاریخی زیادی در در خود قرارداده است.

دریاچه اوان از جاهای دیدنی الموت قزوین

دریاچه اوان در دامنه رشته کوه البرز و در دل رشته کوه الموت قرار دارد. منطقه الموت یکی از مقاصد اصلی گردشگری طبیعی است که به عنوان محل برگزاری قلعه الموت نیز معروف است.

دریاچه اوان که به عنوان یکی از جاهای دیدنی الموت قزوین است، در 75 کیلومتری شهر قزوین قرار دارد. اوان، نام آن به «محل تجمع آب» اشاره دارد. در ارتفاع نزدیک به دو هزار متری قرارگرفته است. مساحت این دریاچه حدود هفت هکتار است. عمق آن حدود هفت متر است که از چشمه های جوشان زیرزمینی آبیاری می‌شود.

گفتنی است هر گوشه از اطراف دریاچه پوشیده از برف سفید است و لایه ای از یخ در فصل زمستان، سطح کم عمق دریاچه را می‌پوشاند. دریاچه اوان از نقاط دیدنی الموت است که هرروزه تعداد زیادی از مردم برای داشتن یک تجربه فوق‌العاده به آنجا می‌روند

دریاچه اوان از جاهای دیدنی الموت قزوین

جانوران اطراف دریاچه اوان شامل گونه هایی مانند بز، خرس قهوه‌ای، روباه، شغال، گرگ، گراز، کاراکال، عقاب، شاهین، جغد، کبک، فاخته، دارکوب، غلتک و گنجشک است. لاک پشت و خرچنگ در کنار آب زندگی می‌کنند و ماهی هایی مانند قزل آلای رنگارنگ، کپور و اردک در داخل دریاچه زندگی می‌کنند.

در زمستان می‌توانید روی دریاچه اوان اسکی سواری کنید. برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری قزوین در زمستان به مطلب ” جاهای دیدنی قزوین در زمستان + لوکیشن عکاسی ” مراجعه کنید.

جاذبه های دریاچه اوان

در اطراف دریاچه جاذبه‌های متعددی وجود دارد که از آن جمله می توان به قلعه الموت، آبشار اوان، روستای زیبای زرآباد با چنار شگفت انگیز، پارک جنگلی «باراجین»، باغ‌های قزوین اشاره کرد.

شکار و تیراندازی در منطقه الموت ممنوع است. حتماً دستورالعمل‌های ارائه شده توسط جنگلبانان را دنبال کنید. دوربین و تجهیزات کمپینگ پس از بررسی آب و هوا از ضروریات این سفر هستند. بهترین فصل برای بازدید از این منطقه بهار است، زمانی که دریاچه اوان و طبیعت آن زیبایی فوق العاده‌ای دارد. علاوه بر این، یک استراحتگاه تفریحی برای بازدیدکنندگان در تابستان وجود دارد. برای لذت بردن از آب و هوای دلپذیر، زمان طلایی برای دیدن از ماه فروردین تا مرداد است. آب و هوای دریاچه در زمستان و پاییز به دلیل ارتفاع زیاد دریاچه و قرار گرفتن آن در دامنه کوه خوش چال بسیار سرد است.

روستای پیچ بن از نقاط دیدنی الموت قزوین

روستای پیچ بن در شهرستان الموت، بین دو رشته کوه البرز در جنوب و سیالان در شمال و همچنین دره‌ای عمیق و ناهموار با رودخانه خروشان و آبادی‌های دور و نزدیک است.

روستای پیجه بن جاهای دیدنی الموت قزوین
Alamut-e Sharqi District

پیچ بن که از جاهای دیدنی الموت قزوین است، دارای آبشار پیچ بن در جنوب روستا و همچنین، دشتی سرسبز و پرآب همراه با کوه‌های بلند در اطراف خود است. کوه‌های سیالان و خشچال و سرخه کوه هیر، همچون سدی مرتفع مانع رسیدن ابرهای باران زای شمال کشور به داخل دره‌های الموت هستند.

خب! در مطلب بالا داشتم در مورد جاهای دیدنی الموت قزوین صحبت کردیم. قبل تر از اون هم در مورد الموت صحبت کردیم. ولی بیاید الموت رو بیشتر بشناسیم.

طبیعت الموت قزوین

الموت یکی از مناطق طبیعی استان قزوین است که برای رفتن به آن باید در اطراف قزوین به سمت قلعه حسن صباح، حدود دو ساعت و نیم را پیاده بروید. البته آن ارزشش را دارد. زیرا شما می‌توانید نقاط دیدنی الموت قزوین را مشاهده کنید و تجربه لذت‌بخشی داشته باشید.

هیچ گردشگر و راننده‌ای از طی کردن این مسیر طولانی و کوهستانی خسته نمی‌شوند. چون با جاذبه‌های شگفت انگیزی مواجه خواهید شد. طبیعت بکر در فصل بهار، هربخش از مسیر این جاده را با گل‌های رنگارنگ و طبیعت سبز بسیار جذاب کرده است. البته در ایام پاییز هم، درختان رنگارنگی خودنمایی می‌کند و هر گردشگری را وادار می‌کند تا در کنار جاده کنار بزند و از این جاده لذت بخش، عکسهای بسیار خوبی بگیرد.

در منطقه و روستای الموت، می‌توانید یک بافت روستایی بسیار دل‌نشینی را وارد کنید. اکثر خانه‌ها دارای یک بالکن چوبی هستند و با گل‌های شمعدانی تزئین شده‌اند. اما درکنار این خانه‌ها، برخی از افراد خانه‌ای جدید ساخته‌اند و با کاشی و سرامیک‌های رنگی، آپارتمان‌های خود را تزئین کرده‌اند. این یک ناهماهنگی در بافت طبیعی الموت قزوین است.

زیباترین روستای الموت

طبق نظر بسیاری از مردم، روستای “مرگ” به عنوان زیباترین روستای الموت شناخته می‌شود. این روستا جزو اولین روستاهای الموت است و در مسیر جاده قزوین-معلم کلایه قرار دارد. این روستا در نزدیکی گردنه قسطین لار قراردارد و در اکثر ایام سال با نه سنگین پوشیده است. قلعه‌های باستانی زیادی در این منطقه وجود دارند که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند.

جاذبه های گردشگری روستای مرگ

  • قله‌های باستانی
  • بید‌های بلند و باغ‌های میوه
  • حیوانات وحشی
  • چشمه پر آب و زلال
  • خانه‌های روی هم چیده‌شده

بهترین زمان سفر به الموت

به طور کلی بهترین زمان سفر به الموت اواخر بهار و اوایل تابستان است. اما اگر شما با سرما مشکل ندارید، می‌توانید در ماه‌های سرد سال نیز از آنها دیدن کنید.

اگر به منطقه الموت سفر کردید حتما از “ایوان سنگی نیاق” دیدن کنید.

فاصله قزوین تا الموت

از شهر قزوین تا بخش مرکزی الموت (معلم کلایه) تقریبا 1:30 زمان نیاز است. البته با توجه با سرعتی که شما می‌روید، تعداد دفعات استراحت شما تا مسیر و غیره، این زمان متغیر است. به عنوان پیشنهاد بهتون توصیه می‌کنیم که حتما از نقاط دیدنی الموت دیدن کنید.

اقامت در الموت

بعد از سفر به الموت، باید به دنبال یک جای خواب باشید. بهترین گزینه برای سازگاری با محیط طبیعی، اقامت در یک اقامتگاه است. ما در اله بوم آماده این هستیم تا از شما پذیرایی کنیم. بیاید با اله بوم بیشتر اشنا بشیم.

اقامتگاه بوم گردی اَله بوم قزوین با معماری و فضایی بومی و روستایی در روستای الولک در۱۳ کیلومتری شمال قزوین و در منطقه‌ای کوهستانی و در دامنه کوه کافر میدان واقع شده است. پیرامون روستا را باغ‌های سنتی با محصولاتی مانند بادام و گردو و گیلاس و آلبالو فراگرفته است.

اقامتگاه ما در روستای الولک قرار دارد. الولک به عنوان یک مقصد خنک تابستانی شناخته می‌شود. برای همین، شما اگر به قزوین سفر کردید، می‌توانید از این روستای خنک هم دیدن کنید.

فاصله اله بوم تا جاهای دیدنی الموت قزوین

  • دریاچه اوان (اُوان) --> ۹۵.۳ کیلومتر (۱ ساعت و ۵۹ دقیقه)
  • منطقه دیدنی رودبار الموت (الموت غربی) --> ۸۲ کیلومتر (۱ ساعت و ۳۰ دقیقه)
  • بوستان ملی باراجین + شهربازي دالفک --> ۲۱.۵ کیلومتر (۳۸دقیقه)

اگر به جاهای ترسناک در الموت قزوین علاقه دارید مطلب “مکان های ترسناک در قزوین” را بخوانید.

اقامت در اله بوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *