قزوین در فصل بهار

قزوین در فصل بهار، نگینی سبز و خوش‌رنگ در دل ایران است. با فرا رسیدن بهار، این شهر تاریخی جان تازه‌ای می‌گیرد و خیابان‌ها و باغ‌های آن غرق در عطر و بوی شکوفه‌های بهاری می‌شوند.

آب و هوای دلپذیر: در بهار، قزوین از آب و هوای معتدل و دلپذیری برخوردار است. نسیم خنک و لطیف بهاری، گشت و گذار در شهر را لذت‌بخش می‌کند.

طبیعت سرسبز: باغ‌های سرسبز و مزارع پر از گل، زیبایی قزوین در بهار را دوچندان می‌کنند. باغستان سنتی قزوین و الموت از جمله جاذبه‌های طبیعی دیدنی قزوین در بهار هستند.

غذاهای محلی: در سفر به قزوین در بهار، حتماً غذاهای محلی خوشمزه این شهر را امتحان کنید. قیمه نثار از جمله غذاهای معروف قزوین است.

جاذبه‌های تاریخی: علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، قزوین دارای جاذبه‌های تاریخی متعددی نیز است. کاخ چهلستون، عمارت عالی قاپو، و مسجد جامع قزوین از جمله این جاذبه‌ها هستند.

قزوین در بهار، مقصدی ایده‌آل برای سفر و تجربه سفری خاطره‌انگیز است.

مطالبی که در ادامه خواهید خواند:

عبور از دل تاریخ و هنر و طبیعت با جاهای دیدنی قزوین

قزوین، نگین سبز ایران، با پیشینه‌ای غنی و درخشان، گویی موزه‌ای از تاریخ، هنر و طبیعت است که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های این شهر تاریخی، گویی سفری در دل تاریخ است. عمارت‌ها و کاخ‌های باشکوه، مساجد و اماکن مذهبی با معماری بی‌نظیر، و باغستان‌های سرسبز و دل‌انگیز، قزوین را به مقصدی جذاب برای هر سلیقه‌ای تبدیل کرده است. در اینجا به چند نمونه از جاذبه‌های دیدنی قزوین اشاره می‌کنیم:

مکان های تاریخی قزوین در فصل بهار

درواقع شهر قزوین دارای مکان‌های تاریخی بسیار است که در اوایل فصل بهار (عید نوروز) در این مکان‌ها نمایش‌های ویژه و بازارچه برپا است. در ادامه ما می‌خواهیم برای دسترسی راحت تر شما، مکان‌های تاریخی داخل شهر و بیرون از شهر قزوین را به صورت مجزا به شما معرفی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

مکان های تاریخی بیرون شهر قزوین

مکان های تاریخی بیرون شهر قزوین که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم شامل قلعه لمبسر، قلعه سمیران یا شمیران، مقبره پیر تاکستان، کاروانسرای شاه عباسی هجیب، قز قلعه و برج‌های دوگانه خراقان است.

قلعه لمبسر

قلعه لمبسر، در ۳ کیلومتری شمال شرقی شهر رازمیان در استان قزوین واقع شده است. این قلعه باشکوه که از مهم‌ترین قلعه‌های اسماعیلیه در عصر سلجوقیان به حساب می‌آید، پس از قلعه الموت، دومین قلعه مهم و مستحکم این فرقه بوده است. تاریخ دقیقی از ساخت قلعه لمبسر در دست نیست، اما برخی مورخین آن را به دوره ساسانیان نسبت می‌دهند. با این حال، شکوفایی و اهمیت این قلعه در دوران اسماعیلیه و به رهبری حسن صباح رقم خورد.

قلعه سمیران یا شمیران

قلعه سمیران یا شمیران، دژی تاریخی در بخش طارم سفلی استان قزوین است. این قلعه بر فراز کوهی مرتفع در روستای سمیران واقع شده و قدمت آن به دوران قبل از اسلام می‌رسد.قلعه سمیران از دو بخش ارگ و حصار تشکیل شده است. ارگ قلعه در مرتفع‌ترین قسمت کوه قرار دارد و از استحکامات و برج و باروهای بلند و مستحکمی برخوردار است. مصالح به کار رفته در ساخت قلعه، سنگ و ملات است و در ساخت آن از فنون معماری و مهندسی پیشرفته‌ای استفاده شده است.

مقبره پیر تاکستان

آرامگاه پیر یا بقعه پیر، بنایی آجری از دوره سلجوقیان است که در جنوب شرقی شهر تاکستان در استان قزوین واقع شده است. این آرامگاه که به نام “پیر” شناخته می‌شود، در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۳۰ با شمارهٔ ثبت ۳۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تاریخ دقیق ساخت آرامگاه پیر مشخص نیست، اما با توجه به شیوه معماری و تزئینات آن، می‌توان آن را به اواخر دوره سلجوقیان و اوایل دوره ایلخانیان نسبت داد.

کاروانسرای شاه عباسی هجیب

کاروانسرای شاه عباسی هجیب، بنایی باشکوه از دوره صفوی است که در روستای هجیب در استان قزوین واقع شده است. این کاروانسرا که به دستور شاه عباس صفوی و توسط زینب بیگم، عمه شاه عباس، ساخته شده، در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و در رونق اقتصادی منطقه نقش مهمی داشته است.

کاروانسرای هجیب از جمله کاروانسراهای چهار ایوانی با پلان مربع شکل است. این کاروانسرا دارای دو ورودی در ضلع‌های شمالی و جنوبی است که به حیاط مرکزی منتهی می‌شوند. در اطراف حیاط مرکزی، حجره‌ها و ایوان‌هایی قرار دارند که برای استراحت و اقامت مسافران و کاروانیان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است.

مکان های تاریخی داخل شهر قزوین

مکان های تاریخی داخل شهر قزوین که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم شامل آب انبار آقا، مسجد جامع عتیق، آرامگاه حمدالله مستوفی، سرای سعدالسلطنه، کلیسای کانتور، خانه داعی، گراند هتل، سردر عالی قاپو، عمارت چهلستون، دروازه تهران قدیم، گرمابه قجر و گرمابه صفا است.

آب انبار آقا

آب انبار آقا، بنایی تاریخی مربوط به دوره صفوی است که در خیابان تبریز شهر قزوین واقع شده است. این آب انبار که به دستور شاه عباس صفوی و توسط شخصی به نام “آقا” ساخته شده، در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد جامع عتیق

مسجد جامع عتیق قزوین، که به نام‌های مسجد جامع کبیر و مسجد عتیق نیز شناخته می‌شود، یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین مساجد ایران است که در خیابان شهدا (سپه) شهر قزوین واقع شده است. این مسجد که بنای اولیه آن بر روی آتشکده‌های ساسانیان ساخته شده، در طول تاریخ بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و بخش‌های مختلفی به آن اضافه شده است.

مسجد جامع عتیق از نوع مساجد چهار ایوانی با پلان مربع شکل است. این مسجد دارای چهار ایوان در ضلع‌های شمالی، جنوبی، شرقی و غربی است که به صحن مرکزی منتهی می‌شوند. ایوان جنوبی که بلندترین و زیباترین ایوان مسجد است، در دوره صفوی ساخته شده و دارای تزئینات کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری زیبایی است.

آرامگاه حمد الله مستوفی

آرامگاه حمدالله مستوفی، بنایی تاریخی مربوط به دوره ایلخانی است که در خیابان طالقانی شهر قزوین، در محله پنبه ریسه و در شرق میدانگاه میان امامزاده علی و آمنه خاتون واقع شده است. این آرامگاه که به نام “گنبد دراز” نیز شناخته می‌شود، در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ با شمارهٔ ثبت ۳۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. حمدالله مستوفی، مورخ و نویسنده نامدار ایرانی در سال ۷۴۰ هجری قمری در قزوین متولد شد و در سال ۸۳۶ هجری قمری در همین شهر درگذشت. وی به دلیل نگارش کتاب‌های “تاریخ گزیده” و “نزهة القلوب” شهرت بسیاری دارد.

سرای سعدالسلطنه

سرای سعدالسلطنه، بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکزتجاری داخلی شهری کشور است که با وسعتی افزون بر 6.2 هکتار در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در مرکز شهر قزوین و در خیابان امام خمینی (ره) واقع شده است. این بنا به دستور “محمدباقر خان سعدالسلطنه” حاکم وقت قزوین ساخته شد و در سال 1312 هجری قمری به بهره‌برداری رسید. ما درباره‌ی این سرای بسیار زیبا در مقاله ” معرفی کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین، اثر ثبت شده جهانی ” کامل توضیح داده‌ایم.

کلیسای کانتور

کلیسای کانتور، که به نام “برج ناقوس” نیز شناخته می‌شود، در اواخر دوره ناصرالدین شاه قاجار توسط یک شرکت روسی در جنوب پارک مشاهیر (لاله‌ها) در محدوده بلوار آیت‌الله طالقانی شهر قزوین احداث شد. این کلیسا ارتدوکس است و در تاریخ 22 تیر 1377 با شمارهٔ ثبت 2141 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای کانتور در شهر قزوین

این کلیسای کوچک مانند سایر کلیساها دارای طرحی چلیپایی است و محراب آن رو به خاور است. ورودی کلیسا در ضلع باختری آن قرار دارد و شامل فضای ورودی با سقف شیب‌دار و در ورودی است. پس از ورودی، پیش فضای هال قرار دارد که بالای آن برج ناقوس کلیسا با ارتفاع حدود یازده متر به چشم می‌خورد. هال شامل نمازخانه و محراب است و در دو طرف آن، دو فضای مستطیل شکل قرار دارد. فضای محراب به شکل نیم دایره است و بر فراز آن گنبدی قرار گرفته‌است.

خانه داعی

خانه داعی، بنایی تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در خیابان تبریز شهر قزوین واقع شده است. این بنا که به دستور “حاج سید محمدباقر داعی” از ثروتمندان قزوین ساخته شده، در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه داعی از نوع خانه‌های اندرونی و بیرونی با پلان مربع شکل است. این بنا دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است که حیاط اندرونی در مرکز بنا و حیاط بیرونی در قسمت ورودی قرار دارد.

 

حیاط اندرونی دارای دو بخش شمالی و جنوبی است که بخش شمالی شامل تالار و اتاق‌های شاه‌نشین و بخش جنوبی شامل مطبخ و انبارها است. حیاط بیرونی نیز دارای دو بخش شرقی و غربی است که بخش شرقی شامل اصطبل و بخش غربی شامل خدمه و نگهبانان بوده است.

گراند هتل

گراند هتل قزوین، دومین مهمان‌خانه شهر قزوین و همچنین از اولین نمونه‌های هتل به شیوه مدرن و اروپایی است که در سال‌های پایانی دوره قاجاری (حدود سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۰) توسط “ارباب برزوی شاپور پارسی” که بعدها نام خود را به “مهر شاهی” تغییر داد، بنا شد. این بنا در شرق خیابان پیغمبریه و در قسمت غربی ارگ صفوی واقع شده است و در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع ساخته شده است.

گراند هتل که از جانب خیابان دارای دوطبقه و از سمت حیاط سه طبقه بوده، دارای راهروها و اتاق‌هایی است که با طاق و تویزه پوشش داده شده است و از ویژگی‌هایی همچون: روکش چوبی، ستون‌های مدور با سر ستون‌های گلدانی، سقف چوبی، گچ‌بری و آجرکاری برخوردار است. ورودی اصلی هتل در ضلع غربی بنا قرار داشت و طرفین آن دارای روکوب چوبی است، این ورودی به فضای تقسیم که در طبقه میانی واقع شده منتهی می‌گردد. تالارها از سمت غرب مشرف به خیابان و از سمت شرق به ایوان ستونداری محدود می‌شوند.

سردر عالی قاپو

سردر عالی قاپو در ابتدای خیابان سپه، نخستین خیابان ساخته شده در ایران، و در تقاطع خیابان پیغمبریه در مرکز شهر قزوین واقع شده است. سردر عالی قاپو، تنها بازمانده از مجموعه کاخ‌های صفوی در قزوین است که به دستور شاه طهماسب در سال 923 هجری شمسی بنا شده و در زمان شاه عباس اول به شکل کنونی تغییر شکل یافته است. این سردر، دروازه اصلی جنوبی ارگ سلطنتی صفویان بوده که به میدان شاه باز می‌شده است.

عمارت چهلستون

عمارت چهلستون یا کلاه فرنگی، بنایی باشکوه از دوره صفوی است که در میدان آزادی (سبزه میدان) شهر قزوین واقع شده است. این بنا در سال 1001 هجری شمسی به دستور شاه طهماسب صفوی و به منظور کاخی برای پذیرایی از مهمانان خارجی ساخته شده است.

عمارت چهلستون در دو طبقه و با پلان هشت ضلعی بنا شده است. طبقه اول دارای هشت ایوان و طبقه دوم دارای هشت اتاق است. نمای خارجی بنا با آجر و کاشی تزئین شده و در داخل بنا نیز از نقاشی‌های دیواری و گچ‌بری‌های زیبایی استفاده شده است.

دروازه تهران قدیم

دروازه تهران قدیم یا دروازه قزوین در ورودی جنوب شرقی شهر قزوین، در انتهای آزادراه تهران-کرج-قزوین واقع شده است. دروازه تهران قدیم در دوره قاجار و در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. این دروازه یکی از ۹ دروازه شهر قزوین بوده که در گذشته برای کنترل ورود و خروج به شهر از آن استفاده می‌شده است.

گرمابه قجر

گرمابه قجر یا حمام قجر، از جمله بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در خیابان عبید زاکانی شهر قزوین واقع شده است. این بنا در سال 1057 هجری قمری به دستور “امیر گونه خان قاجار قزوینی” از سرداران شاه عباس صفوی ساخته شده و نخست «حمام شاهی» نام داشته است. گرمابه قجر از نوع گرمابه‌های دو قسمتی زنانه و مردانه با پلان هشت ضلعی است. این بنا دارای دو بخش اصلی سربینه و گرمخانه و همچنین از دو قسمت مجزا زنانه و مردانه تشکیل شده است.

درباره مردم قزوین

گرمابه صفا

گرمابه صفا یا حمام حاج محمد رحیم، از جمله بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در خیابان مولوی شهر قزوین واقع شده است. این بنا در سال 1259 هجری قمری به دستور “حاجی حسن بن حاجی عبداللّه تبریزی” ساخته شده است. گرمابه صفا از نوع گرمابه‌های دو قسمتی زنانه و مردانه با پلان هشت ضلعی است. این بنا دارای دو بخش اصلی سربینه و گرمخانه و همچنین از دو قسمت مجزا زنانه و مردانه تشکیل شده است.

طبیعت قزوین در فصل بهار

طبیعت قزوین در چهار فصل سال منظره‌ای خیره کننده دارد و گردشگاهی برای تمام فصول است. در ادامه می‌خواهیم مکان‌هایی که در فصل بهار، زیبا و دیدنی هستند را به شما معرفی کنیم. این مکان‌ها عبارتند از: تپه باستانی خله کوه، رودخانه‌ها و دریاچه‌های قزوین، قله‌های قزوین، تنگه‌های قزوین و روستاهای گردشگری قزوین. برای دیدن الموت قزوین هم می‌توانید از مقاله ” جاهای دیدنی الموت ” هم کمک بگیرید.

تپه باستانی خله کوه

تپه باستانی خله کوه در شهر تاکستان، استان قزوین و در محله قدیمی شهر واقع شده‌است. قدمت این تپه به اواخر هزاره پنجم قبل از میلاد می‌رسد و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کاوش‌های باستان‌شناسی در این تپه نشان‌دهنده وجود یک روستای باستانی با معماری خشتی و سفالینه‌های مربوط به دوره مس و سنگ انتقالی است.

رودخانه های قزوین

قزوین دارای رودخانه‌های متعدد است که این رودخانه‌ها عبارتند از رودخانه دیزج، خررود، ابهررود، حاجی عرب و.. . شما می توانید در مطلب ” رودخانه دیزج الولک و رودخانه های قزوین ” درباره رودخانه‌های قزوین بیشتر اطلاعات کسب کنید.

رودخانه دیزج

دریاچه های قزوین

قزوین دارای دریاچه‌های متعدد است که این دریاچه‌ها عبارتند از دریاچه آل بوم، دریاچه دریابک، دریاچه اوان و.. است. دریاچه اوان یکی از معروف‌ترین دریاچه‌های الموت است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

 

قله های قزوین

قزوین دارای قله‌های متعدد است که این قله‌ها عبارتند از قله دلاوران، سیالان، میلدار و.. که در مقاله ” لیست قله های قزوین ” کامل درباره آن صحبت کرده‌ایم.

تنگه های قزوین

قزوین دارای تنگه‌ها و دره‌های متعدد است که این تنگه‌ها عبارتند از تنگه گرماگلو، اشکاف، کهنه باغستان و.. که در مقاله ” لیست دره ها و تنگه های قزوین ” کامل درباره تنگه‌ها و دره‌های قزوین صحبت کرده‌ایم.

تنگه گرماگلو یکی از تنگه های قزوین

روستاهای گردشگری قزوین

قزوین دارای روستاهای گردشگری متعدد است که این روستاها عبارتند از روستای هیر، روستای سپارده، روستای زرگر، روستای الولک و.. که اکثر این روستاهای گردشگری در منطقه زیبای الموت قرارگرفته است.

 

جاهای تفریحی قزوین در فصل بهار

سفره خانه های سنتی قزوین، اتاق فرار، شهربازی، کافه و رستوران، پینت بال، دهکده طبیعت قزوین، تله سی یژ کامان، بازار گردی در قزوین، دوچرخه سواری و پیاده روی در جاده سلامت قزوین، تور قزوین گردی یک روزه با اتوبوس و زیپ لاین باراجین از جمله تفریحاتی هستند که می‌توانید در شهر قزوین به آن بپردازید. ما در ادامه به صورت خلاصه درباره‌ی این تفریحات توضیح داده‌ایم.

سفره خانه های سنتی قزوین

قزوین دارای سفره‌خانه‌های سنتی بسیار است. شما می‌توانید سفره‌خانه‌های سنتی قزوین را در داخل و بیرون شهر (به سمت میدان غریب کش) مشاهده کنید. خبر جالب این است که اگر قصد اقامت در اقامتگاه بومگردی اله بوم  ندارید مشکلی ندارد. شما به راحتی می‌توانید از سفره‌خانه سنتی این اقامتگاه استفاده کنید.

اقامتگاه بوم گردی اله بوم در قسمت زیرزمین خود دارای اتاق سینما (زاغه) و اتاق بازی با انواع بازی‌های فکری و تخته‌ای است. این اتاق‌ها به صورت سانسی در اختیار مهمانان قرار می‌گیرد. شما با رزرو کردن اتاق زاغه یا اتاق بازی می‌توانید به راحتی از این امکانات استفاده کنید. همچنین در بومگردی اله بوم تورهایی برگزار می‌شود که شما با کمک همراه بتوانید زیبایی‌های اطراف روستای الولک را مشاهده کنید. بومگردی اله بوم در روستای گردشگری الولک قرارگرفته است و فاصله این روستا تا شهر قزوین یک ربع فاصله است.

اتاق فرار

اتاق فرار، که به عنوان اسکیپ روم نیز شناخته می‌شود، یک بازی زنده است که در آن بازیکنان در یک اتاق زندانی شده‌اند. اتاق های فرار معمولاً بر اساس یک تم یا داستان خاص طراحی می شوند، مانند یک رمز و راز قتل، یک فرار از زندان، یا یک ماجراجویی علمی تخیلی. بازیکنان باید از هوش و مهارت های حل مسئله خود برای یافتن سرنخ ها، باز کردن قفل ها و در نهایت فرار از اتاق استفاده کنند.

شهربازی

در قزوین شهربازی‌های سرپوشیده و سرباز وجود دارد که شما در آب‌وهوای مختلف می‌توانید از این شهربازی‌ها استفاده کنید. شهربازی سر باز دالفک در باراجین قرارگرفته است. شهربازی الغدیر در پارک الغدیر-خیابان دانشگاه، شهربازی خلیج فارس در برج خلیج فارس-خیابان طالقانی و شهربازی سرزمین سحرآمیز در میدان قدس قرارگرفته است. این سه شهربازی سرپوشیده هستند. شما می‌توانید نهایت لذت را در این شهربازی‌ها تجربه کنید.

کافه و رستوران

در قزوین کافه و رستوران‌های متعددی وجود دارد. اکثر کافه و رستوران‌های قزوین در پونک و خیابان ملاصدرا قرارگرفته است. همچنین در قزوین کافه گیم‌برد‌های متعددی وجود دارد که با سرچ کردن به راحتی می‌توانید آدرس آن‌ها را در گوگل مشاهده کنید.

پینت بال

پینت بال یک بازی ورزشی است که در آن بازیکنان با شلیک گلوله های رنگی به سمت یکدیگر سعی در حذف یکدیگر دارند. این ورزش محبوب را می‌توانید در فضایی مناسب در قزوین تجربه کنید.

دهکده طبیعت قزوین

دهکده طبیعت یک باغ وحش در باراجین است که در سال 1393 افتتاح شد. این باغ وحش مساحتی حدود 10 هکتار را در بر می‌گیرد. درواقع دهکده طبیعت قزوین بیش از 1000 حیوان از جمله پستانداران، پرندگان و خزندگان را در خود جای داده‌است. شما همه روزه تا قبل از تاریکی هوا می‌توانید از این دهکده زیبا دیدن کنید.

تله سی یژ کامان

تله‌سی‌یژ کامان یک مقصد گردشگری محبوب برای خانواده‌ها و افراد در هر سنی است که در نزدیکی روستای کامان قرارگرفته است. این تله کابین مناظر خیره کننده‌ای از کوه‌های البرز و دشت قزوین را ارائه می‌دهد.

بازارگردی در قزوین

قزوین دارای بازارهای متعددی از جمله بازار بزرگ، سرای سعدالسلطنه، بازارچه سپه و بازارهای روز است. همچنین دارای پاساژها و مجتمع‌های زیادی از جمله برج تجارت، برج خلیج فارس، پاساژ مهروماه، طوبی و.. است. شما به راحتی می‌توانید در این پاساژها و بازارها بگردید و از خرید کردن لذت ببرید.

 

دوچرخه سواری و پیاده روی در جاده سلامت قزوین

جاده سلامت قزوین یک مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به طول ۸ کیلومتر است که در شهر قزوین واقع شده‌است. این مسیر از میدان شورا آغاز می‌شود و تا پارک فدک ادامه می‌یابد. جاده سلامت از میان بوستان‌ها و فضای سبز عبور می‌کند و مناظر زیبایی از شهر قزوین را ارائه می‌دهد. جاده سلامت قزوین یک مقصد محبوب برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و دویدن است. این مسیر برای افراد در هر سنی و سطح تناسب اندام مناسب است. جاده سلامت همچنین مکانی عالی برای تفریح ​​و استراحت است.

 

تور قزوین گردی یک روزه با اتوبوس

تور قزوین گردی یک روزه با اتوبوس یک راه عالی برای دیدن بسیاری از جاذبه‌های این شهر تاریخی در یک روز است. این تور معمولاً صبح زود از میدان میرعماد شروع می‌شود و در غروب به همین مکان باز می‌گردد.

جشن بهاری در قزوین ( پنجاه بدر قزوین )

پنجاه بدر یک جشن سنتی و قدیمی است که مردم قزوین در روز نوزدهم اردیبهشت، پنجاهمین روز سال، در طبیعت برگزار می‌کنند. قدمت این جشن به دوران باستان می‌رسد و ریشه در آداب و رسوم ایرانیان باستان دارد. در آن زمان، مردم ایران باستان در این روز به شکرگزاری از خداوند برای نزول باران و برکت زمین می‌پرداختند.

در قدیم مردم قزوین در روز پنجاه بدر به مصلای شهر می‌رفتند و نماز باران می‌خواندند. امروزه مردم قزوین به باغستان‌های سنتی قزوین می‌روند و به تفریح و سرگرمی می‌پردازند. در این روز جشن ها نمایشگاه‌هایی در باغ مصلا قزوین برگزار می‌شود. جشن پنجاه بدر از جمله جشن‌های مهم و باستانی ایران است که امروزه فقط در قزوین برگزار می‌شود. این جشن فرصتی برای مردم قزوین است تا با حضور در طبیعت، شکرگزاری خود را از خداوند به جا بیاورند و به تفریح و سرگرمی بپردازند.

پنجاه بدر، نمادی از شادمانی و امید به زندگی است.

سوالات متدوال سفر به قزوین در فصل بهار

بهترین زمان سفر به قزوین در فصل بهار چه زمانی است؟

قزوین گردشگاهی برای تمام فصول است. شما در هر فصلی که دوسته باشید می‌توانید به این شهر سفر کنید.

چگونه به قزوین سفر کنیم؟

برای سفر به قزوین می‌توانید از اتوبوس، قطار، یا خودروی شخصی استفاده کنید.

کجا در قزوین اقامت کنیم؟

در قزوین هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با توجه به بودجه و سلیقه خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

  • هتل: هتل‌های قزوین در رده‌های مختلف قیمتی از هتل‌های لوکس تا هتل‌های ارزان‌قیمت وجود دارند.
  • اقامتگاه بوم‌گردی: اگر به دنبال تجربه زندگی در خانه‌های سنتی هستید، می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی قزوین اقامت کنید.
  • خانه مسافر: خانه مسافرها گزینه‌های ارزان‌تری برای اقامت در قزوین هستند.

چه جاذبه‌هایی را در قزوین ببینیم؟

قزوین جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی متعددی دارد که می‌توانید به راحتی از آنها دیدن کنید.

چه غذاهایی را در قزوین امتحان کنیم؟

قزوین غذاهای محلی خوشمزه‌ای دارد که معروف‌ترین آن قیمه نثار است. شما برای آشنایی بیشتر با غذاهای سنتی قزوین می‌توانید مقاله ” معرفی غذاهای سنتی معروف استان قزوین ” را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *